Studievalg og videregående studie

Medicinstudiet + adgangskvotient-2018

31. marts 2018 af Sofiajacobsen

Hej SP, 

Jeg bliver student til sommer, og det ser ud til mit snit bilver mellem 11,4-11,6.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme ind på medicin KU, men jeg ved ikke om jeg kan med fx 11,4? Jeg er nemlig super nervøs for at det stiger til fx 11,5? er det sket før at adgangskvotienten stiger meget? Jeg ved godt man ikke kan forudse det, men er der nogen af jer der fx har oplevet det da i skulle søge (ikke kun på KU) ? Eller kan jeg måske tage et pusterum og sige 11,4 kan godt lade sig gøre?

mvh 

Sofia 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2018 af Michel0 (Slettet)

Hej

Jeg går selv i 3.g og tænker, at det bedste ville være at give den hele armen, de sidste to måneder.

Fordi så har du gjort dit bedste. Jeg er ikke sikker, men adgangskvotienten for medicin på KU var i 2017 på 11.2 - så jeg tror ikke den stiger mere end 11.5 (men man ved aldrig)  - så kan du altid tage et pusterum efter :)


Svar #2
31. marts 2018 af Sofiajacobsen

Jeg har helt klart også tænkt mig at give den så meget jeg kan( det er ved at blive svært haha!). Tror du virkelig den kan stige så meget? jeg tror den steg fra 11,1 til 11,2 sidste år? :)


Svar #3
31. marts 2018 af Sofiajacobsen

jeg har lige tjekket det, og den kører mellem 11,1 og 11,2 


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. marts 2018 af Mathian

Kvote 2 er også en mulighed, eller standby . :)


Svar #5
31. marts 2018 af Sofiajacobsen

Jeg tror ikke jeg har nok erfaring til kbote 2. STandby søger jeg helt klart også! 


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. marts 2018 af Michel0 (Slettet)

Nej, jeg tror egentlig ikke den stiger så meget, men tænkte bare at den i hvert fald ikke kan sitge mere end 11.5, så hvis du få det - så har du en god chance for at komme ind - også fordi det er sådan at studiet har et antal pladser, som bliver fyldt ud efter ansøgere med højeste snit indtil der ikke er flere pladser, og den sidste der er kommet ind (altså optagne nr. 200 fx, hvis der er 200 pladser), vedkommendes snit bliver så næste års adgangskvotient - sådan sagde de da jeg var inde at høre om medicin på Århus Universitet

Så jeg tror bare, at det ville være en godt ide, at få et snit højere end adgangskvotienten, fordi så er sandsynligheden for at blive optaget måske højere :)

MVH.


Svar #7
31. marts 2018 af Sofiajacobsen

Ja det selvfølgelig rigtigt. Men altså hvad nu hvis der fx er 20 med fx 11,2 hørte du så om hvordan de vælger mellem dem?:)

Jeg var inde og høre om KU, hvad sagde de til jer på Århus mht. fx semesterplaner? På KU er første semester med fokus på kemi (kemi A fra gym) 


Brugbart svar (1)

Svar #8
31. marts 2018 af Michel0 (Slettet)

Nej, jeg ved ikke, hvordan det så foregår, hvis der er 20 med samme snit.... Vil gætte på, de så enten tager det efter hvem der har søgt først og kommet på listen, eller måske alfabetisk rækkefølge - men det bare et gæt...

På AU fortalte de bare om bacheloruddannelsens opbygning, som man i øvrigt kan finde på hjemmesiden: 

Her er et link: bachelor.au.dk/medicin/

Så scroller du bare til fanen "Uddannelsens opbygning" - de fortalte at bachelor var meget teoretisk, mens kandidaten var meget mere besøg hos klinikker osv.

:)


Brugbart svar (1)

Svar #9
01. april 2018 af Dulugtergrimt

Jeg mener at de ved lighed forsøger at beregne nogle decimaler. Men ligger man på grænsen, så sætter man naturligvis kryds i standby og kommer ind ad den vej.
Der er ikke noget der hedder 'ansøge først', da alle ansøgninger efter deadline omkring d. 5. juli behandles ens,

På KU har I humanbiologi de første 5 semestre. De kliniske fag starter på 6. semester og kører hele vejen op til 12. Kandidatdelen har kliniske ophold på 3 semestre og holdundervisning i øjne, hud og øre-næse-hals på de relevante afdelinger i løbet af et 4. semester. 11. semester er lavet om siden jeg selv blev kandidat, og jeg må indrømme at jeg ikke forstår konceptet helt.

Svar #10
01. april 2018 af Sofiajacobsen

#9 Tak for svaret:) 

Decimaler på hvad? Kigger de evt på sådan noget som, at en elev har et 5. A-fag? 

Fedt! Gik du så selv på KU? Jeg har nemlig et par sprøgsmål mht. studiemiljø og selv uddannelsen- hvis det er i orden?


Brugbart svar (0)

Svar #11
02. april 2018 af Dulugtergrimt

Gennemsnittets decimaler, men jeg er faktisk ikke sikker.

Jeg læste på KU, ja. Fyr du bare løs.


Svar #12
02. april 2018 af Sofiajacobsen

Super fedt! Mange tak! Jeg har lige et par spørgsmål i forhodl til fagfordelingen som man tager videre fra Gymnasiet, fx er der fysik? Jeg fik 7-7 i fysik B så jeg er ikke fantastisk god til fysik. Har man også karakter på samme måde? Altså betyder det fx noget hvis man lige nøjagtigt består noget?


Brugbart svar (1)

Svar #13
02. april 2018 af Skaljeglavedinelektier

Du kan sagtens klare dig uden at være den bedste til fysik, tør jeg vove at påstå. 

Karakterer får du også på medicinstudiet, men nogle fag vil dog være bestået/ikke-bestået. 

En ting der er meget generelt på medicin er, at karakterer ikke har så meget at skulle have sagt den dag, du skal ud og være læge. En god ting at huske på er, at man består ved at få 02, og her er der altså nogle, der mener, at du kan tilstrækkeligt til at komme videre og blive læge. 


Brugbart svar (1)

Svar #14
11. april 2018 af guzbak

Jeg tror godt det kan lade sig gøre.

Men søg KU kvote 1 + standby + alle andre universiteter. Så er du mest sikker på at komme ind på drømmestudiet.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #15
15. april 2018 af Sofiajacobsen

#14

Jeg tror godt det kan lade sig gøre.

Men søg KU kvote 1 + standby + alle andre universiteter. Så er du mest sikker på at komme ind på drømmestudiet.

Jamen jeg tænker også mest, at jeg vil slappe af i sommerferien, hvis jeg får omkring 11,2 kan man jo ikke rigtigt vide om man kan komme ind eller ej. Jeg har i min gymnasietid besøgt 3/4 univeristeter og det ser ud til at KU er det der passer bedst til mig, så vil jo helst KU- dog vil jeg jo bare være læge, så det er vel ligemeget med universitet :) 


Brugbart svar (1)

Svar #16
15. april 2018 af guzbak

Hvis du bliver optaget på dit drømmestudiet, uanset universitet, så har du taget det første store skridt. Derefter kan du begynde at tænke på, hvilket universitet du gerne vil gå på. Der er flere muligheder for at skifte.

Du har et højt snit, og derfor kan du fx søge hvert år på KU, hvis du ikke kommer ind i år. Hvis du så kommer ind et af de andre år, bliver du optaget via kvote 1 og søger merit for de fag du allerede har taget på et af de andre universiteter.

En anden mulighed er at søge ind på kandidaten, når du er blevet færdig med din bachelor, et af de andre steder. Der er det en form for optagelsesprøve på KU for dem der kommer fra andre universiteter.

Gør dit bedste og lad være med at stresse dig selv for meget. Det hele skal nok gå! :)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #17
15. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

#16

Hvis du bliver optaget på dit drømmestudiet, uanset universitet, så har du taget det første store skridt. Derefter kan du begynde at tænke på, hvilket universitet du gerne vil gå på. Der er flere muligheder for at skifte.

Du har et højt snit, og derfor kan du fx søge hvert år på KU, hvis du ikke kommer ind i år. Hvis du så kommer ind et af de andre år, bliver du optaget via kvote 1 og søger merit for de fag du allerede har taget på et af de andre universiteter.

En anden mulighed er at søge ind på kandidaten, når du er blevet færdig med din bachelor, et af de andre steder. Der er det en form for optagelsesprøve på KU for dem der kommer fra andre universiteter.

Gør dit bedste og lad være med at stresse dig selv for meget. Det hele skal nok gå! :)

Hvis man nu kommer ind på Odense, Aarhus eller Aalborg universitet, kan man så godt søge på KU efter 1 år? Og tæller det ekstra, hvis man nu har fået rigtig meget erfaring fx ift forskning, frivilligt arbejde, udlandsophold eller andet eller er det fuldstændig ligegyldigt?


Brugbart svar (0)

Svar #18
15. april 2018 af Skaljeglavedinelektier

Forskning på dit første studieår lyder meget usandsynligt. 


Brugbart svar (0)

Svar #19
15. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

Men ... hvis du går ud fra, at det er muligt #18. 

Tæller det så?


Brugbart svar (0)

Svar #20
15. april 2018 af Skaljeglavedinelektier

Jeg ved ikke noget om KU, jeg læser på AU. 

Men forskning vil kræve noget helt basalt viden, så jeg tænker, at det er usandsynligt. 


Forrige 1 2 Næste

Der er 28 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.