Studievalg og videregående studie

Fra STX til HA Erhvervsøkonomi på uni

16. april 2018 af FSPhans (Slettet)
Hej!

Jeg blev færdig med min stx i sommers og har valgt at læse Erhvervsøkonomi og Matematik i København efter sommerferien. Jeg vil i i denne sammenhæng høre om, der er nogen herinde, der på samme vis er gået fra STX og startet på en uddannelse ala ovenstående, evt. almen erhvervsøkonomi osv. og som sidder inde med noget brugbar erfaring.

Hvis i eksempelvis skulle starte igen til sommer har i så evt. nogle bøger i ville læse som forberedelse til en mere ‘hhx’ relateret uddannelse eller andet man kunne gøre, så man ikke bliver sat helt af fra start?
Jeg er åben overfor alt relevant så fyr løs :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2018 af Mathian

Alle studier fortæller eleverne som regel hvad de kan forvente, hvad de skal kunne og i hvilket niveau de skal kunne det. Hvis erhvervsøkonomi kræver mat A, historie b, og dansk b/a, så er det du skal kunne, og alt andet sørge de for at give dig.  Folk med erhvervsøkonomi c eller a i bagagen vil nok kede sig lidt under intro forløbet, men ellers så kommer de til at forholde sig til ny viden ligesom dig. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. april 2018 af Mathian

En god ting, jeg ville studere, er filosofisk økonomi; Marx, Smith, Keynes, og måske noget økonomi-historie. Så har jeg noget at relatere til. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2018 af Mathian

Men det kun hvis du vil føle dig stærk. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. april 2018 af Køb (Slettet)

Jeg gjorde det efter jeg blev studine i 2016 som STX. Jeg læser nu Serviceøkonom, hvor vi har meget erhversøkonomi indover. Det varet rigtigt stort skridt for mig, for jeg skulle læse i ekstra bøger, eftersom de havde lært det på tre år på en HHX. 

Jeg anbefaler, at du tager kursuser igennem din skole, eller din fagforening. Især hvis du ikke er storforbruger af Excel programmet. Du kan ellers søge igennem Niels Brock, de har noget 2 måneders ehversøkonomi kurser.


Skriv et svar til: Fra STX til HA Erhvervsøkonomi på uni

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.