Engelsk

I have a dream

23. maj 2018 af rayanjaber (Slettet) - Niveau: 9. klasse

hej jeg skal op til eksamen og har valgt at skrive om Martin Luther King Jr. smukke tale, ' I have a dream'

nogen herinde der kan hjælpe mig med budskabet i teksten eller hvis i har skrevet om teksten før. tager imod alt hjælp

takkkk på forhånd:*


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2018 af guuoo2

Smukke tale ligefrem. Er det ikke meningen du skal skrive objektivt?


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2018 af literallymel

Den handler jo egentlig bare om at være en slags talerør for den sorte befolkning i Amerika (og måske endda også for de sorte i alle andre lande). Det er en tale som er et oprør mod den hvides suverænitet overfor den sorte (google evt. segregation and discrimination hvis ikke I har haft et forløb om det). Han udtrykker den sorte mands drøm om at være ligestillet med den hvide mand. Han kommer bl.a. ind på deres forfatning og dens dobbeltmorale i og med at selvom der står at alle er lige, så er den sorte stadig undertryk:

In a sense we've come to our nation's capital to cash a check. When the architects of our republic wrote the magnificent words of the Constitution and the Declaration of Independence, they were signing a promissory note to which every American was to fall heir. This note was a promise that all men, yes, black men as well as white men, would be guaranteed the "unalienable Rights" of "Life, Liberty and the pursuit of Happiness." It is obvious today that America has defaulted on this promissory note, insofar as her citizens of color are concerned. Instead of honoring this sacred obligation, America has given the Negro people a bad check, a check which has come back marked "insufficient funds.

Derudover er det jo også en opfordring til at stå op for sig selv. At de sorte ikke skal finde sig i at blive behandlet på en sådan måde.

Noget i den stil, tænker jeg.

Derudover kunne det være fedt at tale om baggrunden for talen og også om dens relevans i dag. Best of luck!


Skriv et svar til: I have a dream

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.