Studievalg og videregående studie

Medicin - supplering

01. juni 2018 af Freedom1 (Slettet)

Hej, 

Jeg overveje at søge ind på medicinstudiet eller lign. studier, men da jeg har en sproglige linje vil det betyde, at jeg skal læse en del fag op: Jeg har MAT B, BIO C & Fysik C. 

Jeg skal derfor enten supplere: 

1) Matematik B-A & Biologi C-A 

eller 

2) Matematik fra B-A, Kemi fra 0-B og Fysik fra C-B 

- Der er færre niveauer/fag jeg skal supplere ved at vælge mulighed 1, men hvor problematisk er det, at jeg aldrig har haft kemi, hvis jeg kommer ind på studiet? 

- Hvor lang tid tager det at supplere Mat B-A og Biologi C-A, kan jeg nå at supplere det inden vinterstart eller kræver det et helt år? 

Tak på forhånd 


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Jeg tror, du er dårligere stillet uanset, hvad du vælger, end dem der har haft begge ting. Der er lidt introduktion i starten, men jeg tror, det er svært uden en helt basal forståelse. 

Jeg går dog på studie, med flere der ikke har haft begge, og de virker til at klare det fint. 


Svar #2
01. juni 2018 af Freedom1 (Slettet)

Tak for svar, 

Hvilke fag fra gymnasiet har du kunne anvende og bruge mest på studiet? Hvilken sammensætning vil du mene gavner mest til studiet - mulighed 1 eller 2? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Jeg havde bioteknologi på A og kemi på A, så det har altid været en blanding af de to. 

Jeg går kun på 1. semester, så biologi har været mest relevant, men på 3. semester har man fx biokemi (på AU). Har man en basal fortståelse, så skal det nok gå. 

Tænk dog over hvad du fx har om, hvis du vælger biologi. Handler det næsten udelukkende om fotosyntese, fødekæder og hvad ved jeg, så er det jo ikke så relevant, hvis du vil læse medicin. 

På kemi kan man jo også sagtens have noget om DNA og respiration fx. 

Mit råd vil nok være at undersøge, hvad fagenes pensum er og tage en beslutning ud fra det.


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2018 af guzbak

Hvis du søger ind på KU kan jeg fortælle at det er meget essentielt at have haft kemi. Jeg havde det selv på B niveau og det var allerede lidt kringlet med kemi delen synes jeg (fordi der var gået et par år imellem).

Du bruger meget kemi på 1, 2 og 4. semester samt lidt kemi til farmakologi på 5. Ellers bruger man matematik, hvor omregning af enheder fylder meget. Men du har lommeregner til eksamen.

Biologi fra gymnasiet kunne jeg bare smide i skraldespanden, jeg kunne ikke bruge noget af det. Dog ved jeg nogen har genetik som man godt kan bruge. Men det havde vi ikke.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. juni 2018 af MathematicallyIncorrect

Hvad får dig pludselig til at vælge medicin når man har valgt en sproglige linje til at starte med, hvis man må spørge? :)


Skriv et svar til: Medicin - supplering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.