Geografi

Vindsystem og nedbørsmønstre

03. juni 2018 af Skottt - Niveau: C-niveau

Hej jeg har dette spørgsmål

Redegør for det globe vindsystem samt væsentlige træk i det globale nedbørsmønster. 

Jeg har redegjort for vindsystemet, men når det kommer til træk i det globe nedbørsmønter. Så er jeg ærligt lidt forvirret, jeg har prøvet at google uden hjælp. Søger derfor hjælppp!


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2018 af Eksperimentalfysikeren

Redbør dannes, når fugtig luft afkøles.

Afkølingen kan ske på flere måder:

1: Opstigende luft afkøles på grund af trykfaldet:

1a: Hvis luften varmes op ved jorden, kan den stige til vejrs og derved afkøles og give regn. Sker ved kalmebæltet og lokalt over mindre landområder, f.eks. Saltholm!

1b: Hvis vinden skal passere en bjergkæde, tvinges den op over. På vejen op afkøles den og kan give nedbør. Derved frigøres noget varme, der reducerer temperaturfaldet. På vejen ned kan den ikke fordampe vandet igen, for det ligger jo på den anden side af bjerget. Derfor bliver den varmere end den var inden opstigningen. Denne type varm vind betegnes føhn.

1c: På fronten mellem en varmsektor og en kuldesektor vil den varme luft have tilbøjelighed til at stige op over den kolde. Dette kan give nedbør.

2: Vinden passerer et køligt område og afkøles. Det sker ved Chiles kyst, hvor vinden ude fra havet passerer en kold havstrøm, inden vinden når land. Nedbøren falder over havet og kysten er ørken.

Her har du fået nogle af mulighederne. Du må selv "fordele" dem over verdenskortet ud fra vindene.


Skriv et svar til: Vindsystem og nedbørsmønstre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.