Studievalg og videregående studie

Odontologi/Tandlæge - Studie

02. juli 2018 af erns

Hej derude :-)

Jeg ville høre, hvordan det er at læse odontologi og hvor meget tid skal man ligge af hver dag til studiet?

Endvidere ville jeg høre, hvordan man kan blive tandlæge med egen klinik. Og hvad er gennemsnitslønnen for private tandlæger.

:) :) :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juli 2018 af Odontologistuderende (Slettet)

Hej :) Jeg er på mit 2. år og skal starte på 3. år efter sommerferien. Studiet er hvad man gør det til men jeg kan godt fortælle dig at mange af mine medstuderende ligger mange timer af ugentligt. Det er meget indviduelt de første 2 år da der ikke er så mange obligatoriske timer og man selv bestemmer om man vil komme til undervisning eller læse hjemme. Hvis man møder op til alt vil jeg mene man i gennemsnit har 10-15timers undervisning ugentligt, og i gennemsnit tror jeg en elev læser minimum 10-15+ timer ugentligt hvis ikke mere. Eksamensperioderne er dog mere intense :)

Resten kan jeg ikke svare på

 

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juli 2018 af calliemoore (Slettet)

Må jeg gerne spørge, hvad ligger dit snit på? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juli 2018 af guzbak

De har i hvert fald fag med os på første år, på medicin ku. Der bruger du tiden på humanbiologi og celle- og vævsbiologi inkl. excitable celler. De har desuden genetik som vi også har.

Jeg læser jo ikke selv odontologi, men mit indtryk er at det er hvad du gør det til. Du vil have fag som er til at gå til, men der vil også være mange timers læsetid og terpning i andre fag, fx når i får anatomi i hoved/hals.

Du kan se opbygningen her https://studier.ku.dk/bachelor/odontologi/undervisning-og-opbygning/

Jeg ved at de har flere obligatoriske timer end vi har, da den sene bachelordel omhandler meget at være på klinik og have dine egne patienter.

Generelt er det sådan på uni at det er meget forskelligt hvordan man lærer og hvornår det giver bedst mening at starte læsningen. Det er noget man finder ud af hen ad vejen.

For at opnå tilladelse til selvstændigt virke skal tandlægen have gennemgået minimum et års praktisk oplæring i en underordnet stilling hos en tandlæge, der har tilladelse til selvstændigt virke. Formålet med den praktiske oplæring er, at tandlægen under opsyn og vejledning af en erfaren tandlæge opnår rutine og klinisk erfaring, der gør tandlægen egnet til at arbejde selvstændigt som tandlæge.

https://stps.dk/da/sundhedsprofessionelle-og-myndigheder/autorisation/soeg-selvstaendigt-virke/tandlaege/

Lønnen er jo individuel, men det er i den høje ende.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. oktober 2019 af Martin27420

Hej jeg vil lige spørge om I går på odontologi studiet og om jeg kunne stille nogle spørgsmål

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. november 2019 af guzbak

Jeg går på medicin. Du må gerne spørge.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. november 2019 af Martin27420

Er det svært at få et højt gennemsnit fra gym?

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. november 2019 af guzbak

Er selv kvote2, så jeg synes jo ikke det var helt nemt at få så højt et snit ku medicin kræver :)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. november 2019 af Martin27420

har du nogle gode råd til at få et højt gennemsnit. Jeg går i 1g på stx med studieretningen samf og mat a, og vil rigtig gerne være en tandlæge. Ved du noget om den nye optagelsesprøve i KU?

Brugbart svar (0)

Svar #9
25. november 2019 af guzbak

Hvis jeg var gymnasie elev i dag ville jeg gøre mere ud af at sige mere i timerne og spørge min lærer hvad jeg kan gøre for at få bedre årskarakterer. Mht kvote 2 er det første gang de aflægger prøven i år, så jeg ville vente til de har gennemført den i år og høre ad der. Meld dig ind i kvote 2 facebook gruppen for KU og hold dig opdateret
Gruppen er primært for medicin, men tænker testen nok bliver meget lig for odontologi.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. november 2019 af Martin27420

Hej kan du sende et link og mange tak for hjælpen

Skriv et svar til: Odontologi/Tandlæge - Studie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.