Studievalg og videregående studie

Medicin 2018

10. juli 2018 af calliemoore (Slettet)

Hej,

Jeg blev student her i sommer og jeg endte ud med et snit på 10,5. Min drømme uddannelse er medicin og jeg har fået godkendt mine adgangskrav. Jeg har søgt lidt på nettet og det viser sig at medicin i år er et af de top søgte uddannelser. Jeg ved godt det her måske er lidt et dumt spørgsmål, men hvad tror i snittet bliver i år for medicin? Tror i det falder eller stiger? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juli 2018 af guzbak

Jeg tænker i hvert fald ikke at det ryger under 10.5. Og hvis det ændrer sig tror jeg det bliver med 0.1 forskel. Standby i Aalborg var 10.5 sidste år, så din bedste chance ligger nok der pt.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
11. juli 2018 af calliemoore (Slettet)

Tror du slet ikke at der er håb for at det falder med 0,1 i Aalborg?

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. juli 2018 af DrNielsen

Det er aldrig til at vide. Tendensen den sidste årrække er en stigning. Dog skal nævnes at der i de enkelte byer har været mindre dyk enkelte år. Snittet afhænger jo af de hvor mange ansøgere der er, og hvad de respektive ansøgere har fået i snit. Ydermere har AAU fået flere studiepladser men de var allerede etablerede sidste sommer. Jeg tror ikke det er fuldstændig utænkeligt at det kan lade sig gøre at du kan få en standby-plads, men realistisk set falder snittene ikke :-(
Held og lykke til dig!


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. juli 2018 af Dulugtergrimt

Jeg husker at AAU havde det absolut højeste snit blandt de 4 medicinstudier i Danmark for 2-3 år siden. Det svinger ret meget mellem dem. Du har vel søgt alle 4 uddannelser og krydset af i standby?


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. juli 2018 af DrNielsen

Jeg tror det var i forbindelse med de 60 pladser de havde dengang. Mener de har 120 nu. Men ja, relevant med alle 4 universitetet samt stand-by :-)

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. juli 2018 af Dulugtergrimt

De havde 50 i flere år inden. Aner ikke, om de har udvidet, men det ville være relevant, når man tænker på manglen deroppe.

Svar #7
11. juli 2018 af calliemoore (Slettet)

Nej, jeg har ikke søgt stand-by pga de konsekvenser der er. Altså hvis jeg nu bliver sat på stand-by men ikke ender med at få en studieplads så står jeg der uden en uddannelse og skal vente et helt år mere.

Brugbart svar (1)

Svar #8
11. juli 2018 af guzbak

Jeg tror ikke at det er umuligt med et fald på 0.1 så det er bare med at krydse fingre :) jeg synes at jeg har set snittet falde før. Du kan tjekke de forskellige snit igennem årene ved lige at goofle dig frem.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. juli 2018 af DrNielsen

Med stand-by får du et tilsagn om senest at blive optaget året efter. Det vil sige du er blevet optaget, men rykkes et år. Tilsagnet gives vistnok til folk der har nøjagtigt det påkrævede snit. Sådan var det i hvert fald dengang jeg søgte. Tror ikke de har ændret det.

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. juli 2018 af Dulugtergrimt

Alternativet til at "vente et helt år mere" kan være, at du ikke kommer ind i år og aldrig nogensinde kommer ind. Ved at søge alle og krydse af i standby, så øger du dine muligheder. Når du har gået 2 år uden uddannelse og mister din bonus for hurtigstart, så ser det først sværere ud, og så må du igennem kvote 2-løbet. Et kapløb, der ser ret svært ud fra starten, og hvor man nok også skal have en fin portion godt gammeldags held, for at ramme dagen, når optagelsessamtalerne starter.


Skriv et svar til: Medicin 2018

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.