Studievalg og videregående studie

Medicin

23. juli 2018 af Stræbende

Jeg har planer om at læse 6 år medicin i Polen. Hvad er mine mulighed med at få en KBU-stilling i Danmark når jeg er færdig og hvor gode chancer har jeg for at blive speciallæge? Jeg ved godt det er 6 år frem i tiden, men er der nogle der ved hvordan det hele foregår for udenlandske studerende der kommer hjem igen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juli 2018 af PSXL

Hvor mange gange har du prøvet i Danmark? Hvis du altså har. 
Jeg læste på et tidspunkt, at folk med en lægeuddannelse fra fx Polen blev sat længere ned på listen end dem fra DK mht. KBU. Jeg kan desværre ikke finde kilden igen.


Svar #2
23. juli 2018 af Stræbende

Jeg har prøvet 1 gang. Burde sundhedssystemet heller ikke tage højde for dem der læser i udlandet? Er det svært at komme ind/umuligt eller kan det lade sig gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juli 2018 af Dulugtergrimt

KBU bliver nok selvarrangeret, og du skal godkendes af SST med prøver osv. Det kan lade sig gøre, jeg kender flere fra psykiatrien, som var uddannet i Polen, Iran og USA.
SST kan ikke tage højde for folk, der læser i uddannet eller lave særlige regler for dem ift alle andre fra udlandet, som har udlandske grader i medicin. At du er dansk gør ikke nødvendigvis din udlandske lægeuddannelse god nok til at du kan praktisere i Danmark (dem fra Polen har dog intet problem og er fuldt på højde med den danske), og det skal der naturligvis tages højde for.

Skriv et svar til: Medicin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.