Studievalg og videregående studie

Jura

10. august 2018 af MetteWW (Slettet)

Hej!
Jeg beklager hvis jeg stiller spørgsmålet under en forkert kategori, men jeg kunne umiddelbart ikke finde en kategori der passede bedre. 

Sagen er den, at jeg starter på Jura på KU om et par uger. Jeg kommer direkte fra gymnasiet og er derfor grøn når det gælder læseteknikker på uni. 

Er der nogen der har nogle gode råd mht. til læseteknik til Jura? Jeg ved der er meget læsestof og det er derfor rigtig vigtigt at ''læse korrekt''. 

På forhånd tak, 

Mette


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. august 2018 af Larxx

https://www.aau.dk/uddannelser/studievejledning/vejledning/studieteknik/laeseteknik/


Brugbart svar (2)

Svar #2
11. august 2018 af Paradisehotel123 (Slettet)

Hej, 
Tillykke med optagelsen! Jura er et fedt studium ;-) 
Først og fremmest vil jeg sige, at det altid er individuelt, hvordan man tilegner sig ny viden bedst, men jeg har et par råd, som du måske vil kunne bruge, når du skal starte med at have fagene: Retssystemet og juridisk metode, strafferet og straffeproces, samt familie- og arveret. Husk på at de fleste synes, at det er super svært i starten, da der er en masse nye termer, og meget læsestof, hvorfor det kan være svært at finde ud af, hvad der er vigtigt. Men hvis man kommer til undervisningen og bruger sin studiegruppe kan det være en stor hjælp for mange. Nu til et par læseteknikker: 

I faget "retssystemet og juridisk metode", skal du ikke lærer om en lov, men om hvordan retssystemet er indrettet, samt den juridiske metode, som er den jurister og studerende bruger, når man skal løse juridiske problemstillinger/opgaver. På vores hold oplevede stort set alle i starten, at vi læste, men ingen tid forstod. Bag hver kapitel er der ca. 10 spørgsmål til kapitlet, som man skal besvare med sin gruppe til undervisningen. Et godt råd er, at læse og besvare spørgsmålene samtidigt. På den måde ved man, hvad der er vigtig at fokusere på i kapitlet. Og man misser ikke det essentielle. Nogle af spørgsmålene bliver faktisk også brugt til eksamen :-)

I "familie og arveret" og "strafferet og straffeproces" skal du primært lærer om straffeloven og den nye familie- og arveretslov. I bøgerne vil der blive nævnt en masse paragraffer, som vil blive beskrevet yderligere med bl.a. domme som eksempler. En rigtig god ide er, at printe lovene ud, og overstrege og læse de paragraffer som bliver nævnt i bøgerne. Faktisk siges det, at hvis du skal vælge mellem at læse bøgerne eller løse opgaver og læse loven, så er det loven og opgaverne, man skal vælge. Dermed ikke sagt, at du ikke skal læse bøgerne, da det er med til at give en bedre forståelse for, hvad der menes med paragraffer.

Til sidst vil jeg sige, at det super vigtigt at løse opgaverne i hvert fag, samt de tidligere eksamensopgaver, når man kommer tættere på eksamen, og begynder at skulle have styr på pensum. Flere opgaver kan gå igen, men det er især vigtigt, fordi man har kort tid til eksamen og derfor er det rart, at have styr på, hvordan spørgsmålene plejer at være formuleret og hvordan man bør sætte opgaverne op. Der er facebook-grupper, hvor jurastuderende på KU ligger deres opgaver bedømt til 10 og 12 ind, hvilket kan bruges til at se, hvordan en god opgavestruktur, skal være (dem vil dine tutorer helt sikker nævne). 

Beklager for min gramatik og eventuelle stavefejl, det er skrevet lidt hurtigt, men hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive. 

Held og lykke! 

 


Svar #3
11. august 2018 af MetteWW (Slettet)

Paradisehotel123
Tusind tak for for lykønskningen og det rigtig gode svar!

Jeg er begyndt at læse lidt på forhånd, og jeg har det nemlig på samme måde som du beskrev: Jeg føler ikke, at alt jeg læser, sidder fast. Det er forvirrende.  Men jeg er sikker på, at det nok skal blive langt nemmere, når undervisningen starter. 

Ift. det du nævnte med alle de love de nævner i bogen i f.eks. familie- og arveret, ved du om de i eksaminerne tager udgangspunkt i de love, man har arbejdet med i bogen, eller om det også kræves, at man kan de resterende love til punkt og prikke? 

Beklager det dumme spørgsmål, men jeg tænker at det er bedre at jeg stiller dem nu end om en måned :-D 


Skriv et svar til: Jura

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.