Studievalg og videregående studie

Molekylær medicin, biokemi & medicinalkemi

12. august 2018 af Ganymedes

Hej,

Jeg er meget interesseret i udviklingen af ny medicin og er derfor overbevist om, at jeg vil læse et studie inden for dette område. Problemet er, at der er ufatteligt mange uddannelser, som netop berører dette emne. Jeg har efterhånden kogt det ned til molekylær medicin, biokemi og medicinalkemi, men jeg har svært ved at adskille dem fra hinanden - selvom medicinalkemi selvfølgelig er en kemisk udannelse, men hvor i høj grad inddrages biologi?

Er der nogen herinde, som har læst eller er i gang med et af de nævnte studier og eventuelt kan forklare mig forskellen? Hvis det ikke er tilfældet, har I så nogen gode råd til, hvordan man kan få et bedre indblik i den enkelte uddannelse, end hvad UddannelsesGuiden tilbyder? Studiepraktik er desværre ikke en mulighed.


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. august 2018 af Skaljeglavedinelektier

Hvis du prøver at kigge på uddannelserne inde på de respektive universiteters hjemmesider, kan du se, hvordan uddannelserne er opbygget og få en kort introduktion. Du kan se hvilke fag, du skal have og læse om de enkelte fag. 

Fx medicinalkemi på AU: https://bachelor.au.dk/medicinalkemi/


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. august 2018 af EnStuderende

Roman incoming:

Jeg er selv i gang med at læse molekylær medicin og havde også lidt svært ved at skelne mellem uddannelserne i starten, og for at være helt ærlig, så har jeg stadig lidt svært ved at se forskellen i jobmuligheder bagefter. Der er dog en vis forskel i fagene fra molekylær medicin og medicinalkemi - biokemi kender jeg desværre ikke lige så meget til.

Det korte svar er, at du kan komme til at arbejde med udvikling af ny medicin inden for alle disse uddannelser. På medicinalkemi har du en del flere kemiske og fysiske fag. Af hvad jeg har forstået lærer de lidt mere om fremstillingen af molekyler (derfor har de meget om kemi/fysik, for at vide hvordan de skal 'designe' molekylerne, så de opfører sig som ønsket). De molekylærbiologiske fag er nogenlunde det samme. På molekylær medicin har du fag som anatomi og human fysiologi (dvs. vi også har lidt om sygdomme som f.eks. hjertesygdomme, lungesygdomme, kræft osv. - vi lærer om, hvordan kroppen fungerer som rask og får så eksempler på, hvilken del af systemet, der ikke fungerer, når dén og dén sygdom opstår), hvilket du ikke får på de andre uddannelser. Molekylær medicin er udelukkende rettet mod det humane, dvs. planter osv. er ikke rigtig noget, vi berører (hvis vi gør er det meget kort/overfladisk) som molekylærbiologerne f.eks. gør det. Vi er lidt et mellemled mellem molekylærbiologi og medicin.

I stedet for den direkte kemiske fremstilling af molekyler beskræftiger vi os måske lidt mere i dybden med cellerne og deres rolle i den menneskelige krop - herunder nye behandlingsmetoder som f.eks. genterapi, stamcelleterapi, optogenetik osv., og vi skal have en del cellefysiologi-fag. Vi lærer meget om cellerne og deres indre bestanddele (membranproteiner, DNA, ribosomer, osv. osv.) og teknikker knyttet hertil, f.eks. fluorescencsteknikker, DNA oprensning, Southern/Western blotting osv. for at undersøge alt muligt forskelligt.

Det er lidt svært at tegne en klar linje, for vi har en del af de samme fag - medicinalkemikerne har også molekylærbiologiske fag og lærer også om celler. Men de har ikke fag som anatomi/human fysiologi og beskæftiger sig mere med 'ren' kemi/fysik for at kunne lave medicin som vi allerede kender det (piller, væsker, osv.). Det kan du også sagtens komme til at arbejde med som molekylær mediciner, men vi beskæftiger os måske lidt mere med andre behandlingsmetoder også (som nævnt genterapi, stamcelleterapi, etc.) og på at udvikle sådanne nye behandlingsmetoder. Men det gør medicinalkemikerne jo også lidt... men måske ikke i lige så høj grad? Jeg tror såmænd vi kan ende med at lave næsten det samme, hvis du ved, hvad du går efter, og hvad du vil vælge af valgfag/skrive projekt om osv. Men vi har nok lidt groft sagt en forskellig tilgang til metoderne til udvikling af ny medicin/behandlingsmetoder.

Mit bedste bud er også at læse lidt om fagene på kursuskataloget. Det du skal spørge dig selv om er nok, hvilken form for medicin/behandling du er interesseret i, og om du mere er interesseret i kemi/fysik eller human fysiologi/anatomi/cellefysiologi.


Svar #3
13. august 2018 af Ganymedes

Tak for det meget fyldestgørende svar! Det, som jeg helt konkret interesserer mig for inden for medicinudvikling, er det humane mikrobiom, som jeg har arbejdet meget med igennem gymnasiet. Men da jeg i forbindelse med studiepraktik var ude at høre om medicinalkemi, fik jeg hurtigt det indtryk, at biologi kun udgør en meget begrænset del af uddannelsen, hvilket jo er ulempe i forhold til min interesse. Omvendt er jeg meget glad for kemi og synes, at det er yderst spændende at lære om, hvordan enkelte molekyler interagerer på forskellig vis og hvorfor. Når jeg læser om molekylær medicin lyder det til gengæld som om, at der ikke er den store kemiske baggrund, hvilket er årsagen, til at jeg også begyndte at kigge på biokemi.

Men endnu en gang tak for svaret, jeg vil afgjort kigge på kursuskataloget!


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. august 2018 af EnStuderende

Hvis din interesse ligger inden for det humane mikrobiom ville jeg klart foretrække molekylær medicin. Vi har stadig lidt kemiske fag som f.eks. organisk kemi (som fylder 10 ECTS, 1/3 af 2. semester), og på 1. semester har vi både almen kemi og fysisk biokemi (sammenlagt også 10 ECTS/1/3 af 1. semester). Derudover berøres det kemiske faktisk tit i de molekylærbiologiske fag også, f.eks. i forbindelse med aminosyrers funktionelle grupper og reaktive egenskaber. Jeg ved som sagt ikke så meget om biokemi :) Men det lyder af lidt ala det samme, bortset fra at de nok ikke har anatomi/fysiologi.

Det er rigtigt, at det molekylærbiologiske ikke fylder nær så meget på medicinalkemi, men de har til gengæld mulighed for 'tilvag', hvor du jo kan fylde det op med biologi.


Skriv et svar til: Molekylær medicin, biokemi & medicinalkemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.