Geografi

Strålinger

31. august 2018 af amo02 - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg har fået et projekt for i naturfagene angående strålinger. Jeg har nogle spørgsmål som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til. Her er de: 

Hvad er er kort- og langbølgede stråling  

Hvad er albedoeffekten og hvilke betydning har albedoeffekten for jordens varme? 

Hvad har stråling og drivhuseffekten med hinanden at gøre? 

Hvad er UV stråling? 

Hvad er Radon? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2018 af Moderatoren

Hvad har du problemer med, når du selv forsøger at finde svarene?


Svar #2
31. august 2018 af amo02

Kan ikke finde de relaterede kilder

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. august 2018 af Moderatoren

Hvor søger du efter dem henne? Hvilke søgeord bruger du?


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. august 2018 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. august 2018 af AngelOneOne

Hej,

I forhold til albedo, så se dette tidligere indlæg: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1845340

UV stråling er bare en forkortelse af ultraviolet.

Radon er et radioaktivt grundstof, der siver op gennem jorden: https://da.wikipedia.org/wiki/Radon

Langbølgede stråling benyttes ofte om den elektromagnetiske stråling, der har en længere bølgelængde end synligt lys' længste bølgelængde (længere end ca. 700 nm) og bruges i klimatologien oftes om varmestråling. Der er andre definitioner der siger at langbølget stråling begynder ved radiobølgerne (længere end 30 cm). Bølgelængder længere end synligs lys er Nær-infrarød, Infrarød, varmestråling (termisk stråling), mikrobølger og radiobølger.

Kortbølget stråling, er så stråling med kortere bølgelængde end synligt lys' korteste bølgelængde (kortere end ca. 380 nm) - Den ultraviolette stråling begynder omkring her. Bølgelængder der er kortere end synligt lys er ultraviolet, røntgen- og gammastråling.

Jo kortere en bølgelængde er, desto mere energi indeholder hver enkelt foton, og desto større gennemtrængningsevne har fotonen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Strålinger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.