Erhvervscase

Problemformulering - Neurokirurgi

24. september 2018 af CarolineBechh

Hej derude :)

Håber jeg har sat mit projekt under det rette emne, fordi var lidt i tvivl.

 Nå, men lad os komme til sagen :)

Jeg går i 8 klasse. Vi er så småt gået i gang med et projekt (ikke emnearbejde). Det er på en måde en øvelse, til når vi skal lave det rigtige projekt i slutningen af 8. Det færdige produkt (synopse), fremlæggelse, bilaget og en personlig logbog skal dog først være klar til cirka 1 uge efter efterårsferien. 

Selve projektet eller hvad man kan kalde det, handler om udannelse og job. Det er grundet af at undervisningsministeriet side vil fokuseres mere på elevernes uddannelsesparathed, gennerelle viden og bevidsthed om uddannelse og job. 

Selve overskriften/''paraplyen'' hedder ''Min fremtid''. Det indebærer, at vi (elever) skal tænke over hvad vi drømmer om at arbejde med, når vi bliver 'store'. Derved skal vi vælge en problemstilling, der selvfølgelig er knyttet til det pågældende erhverv :) Det deles ind i 3 delelementer/arbejdsopgaver:

a) Projektforløbet

b) Udarbejdelse af et bilag, hvor elev har undersøgt hvilken uddannelse, der kræves for at kunne opnå drømmejobbet? Hvad vil det stille af personlige og faglige krav til en selv? osv.. Det er udarbejdet et oplæg/en skrivelse, der skal arbejdes ud fra. Bilaget vedlægges synopsen. Bilaget tæller ikke med i selve vurdringen/karaktergivning af projektprøven. Arbejdet med bilaget må ikke fjerne opmærksomhed fra selve projektopgaven. 

c) Abstract. Engelsk faggruppen har foreslået, at der med afsæt i faget engelsk laves et abstract... (Det skal vi ikke lave) 

Jeg står nu i den situation, at jeg har valgt mit drømmejob. Som i kan se på overskriften, har jeg store ambitioner om at kunne kalde mig selv en neurokirurg en dag :) 

Men grunden til jeg skriver herind er, at jeg ikke kan finde en problemstilling der passer til mit job. Problemformuleringen skal have nogle afgrænsninger fagligt.

2-3 fagområder ud af nedenstående 4: 

Sprogfag (dansk, engelsk, tysk)

Naturfag (matematik, geografi, biologi, fysik)

Kultur (samfundsfag, historie, kristendom)

Praktisk/musisk (idræt, musik, billedekunst)

Problemformuleringen skal laves ud fra en problemstilling, der har sammenhæng med elevens drømmejob. 

Jeg har tænkt over over nogle ting der måske kan være med i min problemstilling, men jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal formulere det eller om det overhovedet kan bruges. 


Vanskeligheder før, under og efter operationen?
Omkostninger for en stor operation?
Helbred efter operation, hyppige problemer/regelmæssige ting.
Individ (kirurgen), problemer psykisk eller fysisk?
Patientens egne psykiske problemer?
Genoptræning for patienten? 

Ved ikke om det kan bruges til en problemstilling, men håber det kan. 
Fordi det centrale ved en problemstilling er jo at der skal være en modsætning/en frustration/et paradoks, altså et spændingsfelt. En undren der giver anledning til spørgsmål. 

Så jeg vil gerne have en problemstilling hvor jeg kan gå i dybden med den, og finde ud af om der kan gøres noget ved, gøres mere eller der simpelthen er for besværligt at gøre mere. 

Håber i kan hjælpe,

Tak på forhånd :) 


Skriv et svar til: Problemformulering - Neurokirurgi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.