Samfundsfag

EU INTEGRATIONSTEORIER - hjælp!

10. oktober 2018 af inneedofhelp123 - Niveau: A-niveau

Beskriver liberal intergovernmentalisme den situation, som EU er i nu? Hvis ja, hvordan? Hvis nej, hvilken integrationsteori gør så? Please svar

 

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2018 af Moderatoren

Ved du hvad liberal intergovernmentalisme er? 

Ved du hvilken situation, som EU er i nu?


Svar #2
10. oktober 2018 af inneedofhelp123

#1

Ved du hvad liberal intergovernmentalisme er? 

Ved du hvilken situation, som EU er i nu?

Lidt:/ 

Liberal intergovernmentalisme handler om at sikre nationalstaternes interesser vha. to spil, det nationale og det interstatslige. Det nationale handler om at nogle interessegrupper formulerer nogle krav og ønsker til en kommende traktat, og det interstatslige handler om at staterne herefter møder op med de her drøftede interesser, og at det kan være svært for EU-landene at blive enige om dem, så det beror på den fælles interesse i at nå frem til en aftale, truslen om at stå isoleret og være den mindre samarbejdsvillige stat, og give and take.... Tror jeg forstår det nogenlunde

EU-situationen er jeg dog mere forvirret omkring. Jeg ved, at der er en del problemer efter Brexit og at der er en stigende tendens til at stemme på højrenationale partier i Europa, der ikke vil have at landene skal afgive så meget suverænitet til det overstatslige

mere ved jeg ikke

 

Skriv et svar til: EU INTEGRATIONSTEORIER - hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.