Historie

Demokrati inspiration - oplysningsfilosoffer? HJÆLP?

13. november 2018 af Enelam100 - Niveau: B-niveau

Nogen der kan svarer på, Hvordan man kan sige at demokratiet i danmark var inspiret af oplysningsfilosofferne feks. Locke og Montesquieu? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. november 2018 af MLektiehjælp

Montesquieu primært gennem magtens tredeling. Locke gennem hans tanker om bla. liberalisme, privat ejendomsret m.m. Det kunne også være relevant at inddrage andre oplysningsfilosoffer, som eksempelvis Kant, Rousseau m.fl.

Du er velkommen til at skrive hvis jeg kan hjælpe dig yderligere med din opgave! 


Svar #2
13. november 2018 af Enelam100

Bare lige for at være sikker, gennem magtens tredeling, den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt ikke?

Har umiddelbart bare et spørgsmål jeg sidder tilbage med, jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal skrive. 

Hvilke faktorer havde indflydelse på demokratiets indførelse i Danmark? 

tænker umiddelbart at der har været poliktiker der har haft en vis indflydelse som faktor??? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. november 2018 af Silden0136

Har du set filmen ''kongelige affære''. Det er bl.a. første step af en begyndende demokrati.


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. november 2018 af MaiiDevon

#2 Tænker du Johann Friedrich Struensee? Han var en læge og politiker. Han blev udnævnt til kongens (Christian 7.) livslæge og havde et fortroligt forhold til dronningen (hendes elsker). Gennem sin indflydelse på kongen og forholdet til dronningen skaffede han sig med tiden stor politisk magt.

"En lang række af disse kabinetsordrer var ændringer og reformer, der var præget af Oplysningstidens tanker: pressefrihed, afskaffelse af tortur inden for retsvæsenet, bedre forhold for fæstebønder, afskaffelse af mange privilegier osv."

https://da.wikipedia.org/wiki/Johann_Friedrich_Struensee


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. november 2018 af Silden0136

Nemlig.

Skriv et svar til: Demokrati inspiration - oplysningsfilosoffer? HJÆLP?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.