Engelsk

Formal vs informal language?

22. november 2018 af Alrighty - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg er usikker på, hvad præcist karakterisere formelt og uformelt sprog. 

Jeg vil gætte på ,at det mest formelle sprog, ville være fx når man læser op fra fx en fagbog i skolen, og det mest uformelle ville være det man bruger når man taler sammen med venner eller familie eller bare chit-chatter?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2018 af jbmm

Ja, du har ret.


Svar #2
23. november 2018 af Alrighty

For nylig skulle jeg analysere en politisk tale (Hillary Clinton's tale ved DNC 2016). Her sagde læreren at det var informal language. Det forstår jeg ikke. Jeg er enig i, at det delvist er, men det er jo ikke som man ville tale til en ven. Sproget er velovervejet og uden slang. Jeg ville selv sige at det er en blanding af begge?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. november 2018 af Stygotius

Der findes noget som  man sprogligt kalder for et "register".

Det er næsten det samme som det der hedder en bestemt "stil".

De er altid vigtigt at man vælger det rigtige resgister så sproget altid passer til situationen. Vi taler jo  ikke  på samme måde til f.eks. lægen, eller han til sine  patienter,  som man gør til sine arbejdskammerater. Det betyder ikke at det ene register nødvendigvis er bedre end de andre; det er blot mere passende. 

En sjov brug af forkerte registre kan man  finde i en monolog af Storm P med titlen "Begravelsen i  Nevada". Den er indtalt af Ebbe Rode. 

Et formelt sprog er det sprog man bruger ved formelle lejligheder, f.eks. i officielle taler, i officielle bekendtgørelser og love,  i kirkelige sammenhænge, ved højtidelige begivenheder, i officielle breve osv.  osv..

Et formelt sprog er kort sagt et sprog hvor formen betyder meget og er omhyggeligt valgt. Udtrykket er ofte lig med "højtideligt", "stift" eller "opstyltet". Formelt dansk er ofte præget af tysk sætningskontruktion.  Det gjaldt før  i tiden også for firmaers sprog.


Skriv et svar til: Formal vs informal language?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.