Andre fag

SU

12. december 2018 af Emil18 - Niveau: A-niveau

Hej alle.

Jeg skal snart til at søge om udeboende SU, men jeg er klar over at der er nogle specifikke krav såsom ganske særlige forhold hos ens forældres bopæl. Grunden til jeg har valgt at bo ude er fordi min syge bedstemor bor hjemme ved mine forældre, og det gør at jeg ikke har det så godt derhjemme. Der kommer alle dage forskellige hjemmeplejer for at tage sig af hende og jeg føler virkelig det forstyrrer mit privatliv. Der foregår nærmest intet socialt hos mig, kan ikke engang tage mine venner med hjem eller holde nogle hyggeaftener grundet min bedstemors særlige behov. Misforstå mig ikke, jeg elsker min bedstemor over alt på jorden, men jeg kan ikke klare at se hende i den tilstand. Det ødelægger både hende og jeg. Der har været aftener hvor jeg har haft svært ved at sove bla. pga ambulancer som henter min bedstemor fordi hun får nogle anfald eller besvimer. Det kan jeg simpelthen ikke klare at være vidne til, eller hvor hun går i søvne ind til mit værelse og vækker mig. Det er så synd for hende, men jeg kan altså ikke klare det. Det har også påvirket mig mentalt og påvirket min skolegang. 

Mit spørgsmål er så om dette er godtageligt til at kunne høre under "ganske særlige forhold". Hvad mener i?


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. december 2018 af AngelOneOne

Hej,

Jeg vil mene at "ganske særlige forhold" beror på en individuel vurdering af hver enkelt sag. Jeg synes derfor du skal tage fat i den studievejleder og SU styrelsen og få en snak om disse omstændigheder kan betegnes som "ganske særlige forhold".

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. december 2018 af SådanDa

Som det fremgår af http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/bopael-og-su-satser/:

"Det er dit uddannelsessted, der afgør, om du kan få satsen til udeboende. Deres beslutning er en 'endelig administrativ afgørelse', hvilket betyder, at du ikke kan klage over afgørelsen."

Så du bør først og fremmest tage en snak om muligheden med din studievejleder!


Svar #3
13. december 2018 af Emil18

Tusinde tak for jeres svar. Jeg vil tage fat i min studievejleder imorgen

Skriv et svar til: SU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.