Geografi

Eksamen Demografi hjælp.

16. december 2018 af Rasko90 - Niveau: C-niveau

Hejsa alle sammen, og glædelig jul :)

Jeg skal op i Geografi C på tirsdag, og jeg mangler at lave mine to opgaver omkring demografi.

Jeg har lidt svært ved denne del af geografien, og forventer ikke et svar på min opgave som jeg har beskrevet nedenfor, men måske nogle indput til hvad jeg kunne komme ind over, og hvad jeg evt kunne researche, gode ider tager jeg i mod med kyshånd.

Opgaven lyder : 

Bliver verden bedre ? 

Hvad er baggrunden for nuværende og fremtidig befolkningsvækst i hhv. et industraialiseret land og et udviklingsland?

Hvilke udfordringer giver der global befolkningsvækst og hvad gøres der for at sikre en bæredygigt udvikling?

Spørgsmål 1 : Har det noget at gøre med at i takt med urbaniseringen er vi flyttet til byerne og vi får færre børn, og sådan noget som medicin gør vi ikke har behov for at få flere børn, da børne dødeligheden er lavere?

Spørgsmål 2 er jeg faktisk lidt lost, jeg så en video med Hans rossling som diskuterede om vi fik flere mennesker men det ikke var et problem. 

Håber nogle kan give mig nogle ider.

Tak.

/Rasmus


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. december 2018 af 123434

Vi ser et generelt mønster i, at befolkningstilvæksten er størst i U-landene, hvor der er en meget høj fødselsrate pr kvinde.

I Ulandene er der intet velfærdssystem og forældre er afhængig af børnenes arbejdskraft samt at børnene kan passe dem, når de bliver ældre.

Den store befolkningstilvækst er med til at fastholde de fattige lande i fattigdom.
Befolkningstilvæksten er så sagt stor og der ikke råd til, at alle børn kan få en uddannelse, hvorved store dele af arbejdsstyrken forbliver uproduktive.
Den store befolkningstilvækst i de fattige lande er med til at fastholde dem i fattigdom.

I de industrialiserede lande er situationen omvendt. I Ilandene fødes der generelt for få børn. Det betyder at der på sigt vil opstå en situation med en lille generation af arbejdsdygtige unge og en stor generation af ældre mennesker. Det medfører, at der ligger en stor arbejdsbyrde på den arbejdende del af befolkningen. Den store generation af ældre er dyr at finansiere i form af store udgifter til pension og hospitaler osv.

Svar #2
17. december 2018 af Rasko90

Tusind tak for dit indput.


Skriv et svar til: Eksamen Demografi hjælp.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.