Studievalg og videregående studie

Kvote 1,2,standby?

04. maj 2019 af Saly23

Hej, jeg har søgt kvote 2 i jura-uddannelse på KU. Her har jeg også valgt at søge standby. Min forvirring kommer så, når KU skriver til mig, at jeg også kan vælge at skrive til dem inde på KU om at jeg kan vælge, at skrive til dem at jeg kun vælger at søge i kvote 1 i stedet, så jeg kun bliver vurderet på mit snit. 

Jeg skal være ærlig, at sige at min kvote 2 ansøgning ikke er den bedste, og da mit snit ligger lige under adgangskvotienten valgte jeg derfor standby. Mit spørgsmål er så, hvad jeg skal gøre? Vil det påvirke mine chancer, at blive i kvote 2 standby, så jeg bliver vurderet på min ansøgning, eller om jeg skal vælge kun at søge i kvote 1 standby?

Og er der forskel på kvote 1 og 2 standby? Føler at de har forvirret mig..

Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. maj 2019 af guzbak

Det påvirker ikke dine chancer, derimod har du dobbelt chance for at blive optaget.

Kvote 2 er sin egen kategori med erfaring og motiveret ansøgning. Du vurderes først i kvote 1, og dernæst i kvote 2.

En standbyplads opnås igennem kvote 1, hvor folk som ligger lige under kvote 1 snittet for i år, tilbydes en plads næste år. Hvis der fx er 10 standbypladser og du er den første i køen. Dvs. den med højese snit af de 10 som har fået en standbyplads - og der så er en som takker nej til sin kvote 1 plads, så bliver du tilbudt pladsen i september i stedet. Dette gøres for at studiet er sikker på at der ikke er tomme pladser tilbage, ved studiestart.

Giver det mening?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
04. maj 2019 af Saly23

Så da jeg har søgt om standby, så bliver jeg vurderet det først gennem kvote 1 og så kvote 2?

Jeg lavede nemlig den fejl af ikke at søge standby sidste år, da jeg har snit på 9,6 og adgangskvotienten var (er i øjeblikket) 9,7.. Så jeg vil helst forøge mine chancer.

Kan du så fortælle mig, hvis du selvfølgelig kan "svare" på dette, om der er mange der får standby plads og kommer ind samme år? Altså fx nu hvor jeg har søgt i år, og jeg så er inde i september, og ikke skal vente et år.


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. maj 2019 af guzbak

1. Du bliver vurderet i kvote 1 

-> har du snittet bliver du optaget
-> er du lige på grænsen, får du en standbyplads og er dermed sikret en plads næste år

2. Hvis du ikke optages igennem kvote 1

-> du vurderes i kvote 2 ud fra erfaringer

---------------------------

Standbypladsen var sidste år 9,3 - så ja, du var blevet optaget i år, hvis du havde søgt standby. Øv.
Du skal helt sikkert søge standby igen i år, da du stadig har store muligheder for en ny standby plads i år.

---------------------------

Det er svært at sige, da det jo kommer an på hvor mange der takker nej. Jeg tvivler på at det er mere end en et par stykker, da de fleste jo nok gerne vil have pladsen, og dem som takker nej enten er forhindrede eller har fortrudt. Jeg kan se at der er ca. 95 standbypladser på jura, så chancerne er jo gode for optag, hvis du er tæt på gennemsnittet.

Jeg kender en som fik tilbudt en plads som lå 0,1 fra snittet samme år. Man skal ligge meget tæt på.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #4
05. maj 2019 af Saly23

Vil bare sige tusind tak for hjælpen! Dine svar har været meget hjælpsomme, og har hjulpet mig med mine tvivl!


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. maj 2019 af guzbak

Det er jeg glad for! Held og lykke med drømmestudiet :)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Kvote 1,2,standby?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.