Samfundsfag

DF i tilbagegang

08. maj 2019 af Stimefisk (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Kære mennesker

Jeg har ikke helt fulgt med i partipolitikken indtil nu, og jeg står i den situation at jeg skal holde et oplæg om Dansk Folkeparti, og jeg ser hele tiden overskrifter om at DF er i tilbagegang og i krise. Så vidt jeg har forstået, så er de borgerlige partier i tilbagegang og DF (som er en af de borgerlige) mister nærmest hver fjerde vælger, men jeg kan ikke forstå grunden. Er det noget med en sundhedsreform, dagpenge eller hvad? 

Jeg vil meget gerne have situationen forklaret.

Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. maj 2019 af Sveppalyf

Det skyldes vel først og fremmest at der er kommet to nye partier, Nye Borgerlige og Stram Kurs, hvis vælgere typisk er folk der plejede at stemme på DF. Hvis man ser på meningsmålingerne, så ligger DF+NB+SK ca. på 20%, hvilket er det samme som DF fik ved sidste folketingsvalg. Så det er bare de mest indvandringskritiske af DF's vælgere som nu er flyttet over i de to nye partier.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. maj 2019 af ringstedLC

Nogle kommentatorer hævder, at Socialdemokratiets ændrede (siden sidste valg)  flygtninge- indvandrerpolitik, har flyttet mange DF-stemmer over til Socialdemokratiet. Desuden har DF haft nogle ret alvorlige "møgsager" i den forgangne valgperiode.


Skriv et svar til: DF i tilbagegang

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.