Studievalg og videregående studie

Gymnasielærer- ansøgningsprocess

29. maj 2019 af StxAndSuch
Hej dejlige menneske!
Jeg vil gerne være gymnasielærer i to af fagene samfundsfag, religion og historie (har ikke helt bestemt mig!)
Mit spørgsmål er, hvordan foregår dette? Altså jeg ansøger kun om et af fagene i første omgang? Og så det andet senere? Eller ansøger jeg som et par? Er ret forvirret og kan ikke finde noget om det? Hvis du ved noget eller bare har nogle tanker, så er alt velkommen!!!
Er især nysgerrig på om det kan være en ide/et trick at ansøge om den med lavet snit og så fungerer det måske sådan at du ansøger om den med det “høje snit” når du allerede er optaget på det givende universitet?

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2019 af 123434

Du vælger dit hovedfag, altså du søger optagelse på dit hovedfag. Det gør du igennem optagelse.dk

Dit hovedfag kan f.eks. være samfundsfag. Så går du 2 år på samfundsfag, hvor du derefter søger ind på dit tilvalg, f.eks. religion. Når du skal vælge dit tilvalg på uni, så gør du det igennem universitetets system. 

Håber det kan hjælpe dig. 


Svar #2
29. maj 2019 af StxAndSuch

Tusinde tak for svar! Når man vælger tilvalg i universitetets system, så skal man selvfølgelig have bestået fagene der er krav til tilvalgsfaget, men hvad med snittet? Det kigger de ikke på i tilvalgsfaget?

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2019 af 123434

Det går an på universitetet og selve faget. Nogle tilvalg er jo mere populære end andre. Så de kan enten kigge efter dit snit fra gymnasiet eller fra dit hovedfag

Jeg har selv hovedfag i samfundsfag. Og jeg har valgt psykologi som min første prioritet, historie som anden prioritet og engelsk som tredje prioritet på tilvalg. På psykologi tilvalg kigger de på ens gennemsnit fra gymnasiet. Engelsk og historie kigger på ens karakterer fra hovedfaget. Men du vælger flere forskellige tilvalg og prioriterer imellem disse, så du skal nok få god mulighed for at få noget spændende. 


Svar #4
29. maj 2019 af StxAndSuch

Okay, det lyder rart! Tusinde tak for svar, jeg er meget mere afslappet nu- du har reddet min gymnasietid <3

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. maj 2019 af 123434

Bare gør dit bedste og få så meget læring ud af dit gymnasieforløb. Det hele skal nok gå. De fleste af os ender jo alligevel på den uddannelse, som vi ønske os, ellers så finder vi en lidt alternativ vej. Jeg kan ikke se hvorfor det hele ikke nok også skal blive godt for dig. 


Skriv et svar til: Gymnasielærer- ansøgningsprocess

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.