Studievalg og videregående studie

Naturvidenskablig retning eller humanistisk?

29. juni 2019 af Apollonia57 (Slettet)

Jeg er tvivl om, efter endt HF, hvilken videregående uddannelse jeg så skal tage. 

Jeg vil selv mene, at jeg er bedre i de humanistiske fag, men jeg har ikke noget imod matematik (det tager mig dog længere tid at forstå matematik).

Vil der være gode jobmuligheder indenfor det humanistiske felt i fremtiden? Jeg tænker mere på udfordringerne i forhold til automation osv.

Jeg har overvejet følgende:

Psykologi

Kognitionsvidenskab

Statskundskab

Filosofi

It og kommunikation

Eller datamatiker, hvor der kunne tænkes at studere videre til datalog (har bare hørt mange skræk historier om den uddannelse, den er nemlig virkelig matematik tung, og jeg ligger kun lige på gennemsnittet i forhold til matematik). Vil en datamatiker gøre mig lidt bedre klædt på, før jeg tage en bachelor i datalogi?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juni 2019 af sjls

Der er helt sikkert bedre jobmuligheder, hvis du tager en naturvidenskabelig uddannelse, men det er trods alt ikke umuligt at finde arbejde, når man er udannet indenfor humaniora. Jeg synes, det er en dårlig idé at vælge en naturvidenskabelig uddannelse, blot fordi "du ikke har noget imod matematik". Du skal tænke på, at du skal læse det samme i oftest 5 eller flere år, så du bør vælge efter interesse, og ikke efter hvad arbejdsmarkedet efterspørger for tiden. 

Jeg har ikke selv læst datalogi eller datamatiker, men jeg ved, at datalogiuddannelsen indeholder en del matematik, så du skal synes, det er sjovt at lave matematik. Det betyder dog ikke, at du skal kunne det hele i forvejen, og det burde være nok med en matematisk interesse og en motivation for at lære den matematik, du skal bruge på studiet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. juni 2019 af Stygotius

Du skal  i hvert fald nok ikke vælge  en sproglig uddannelse.

P.S.    Hvordan kan man "læse en datamatiker" (#1)???


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. juni 2019 af sjls

#2
Nu nævner #0 ikke en eneste sproglig uddannelse, så din kommentar er temmelig irrelevant.

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. juni 2019 af Stygotius

Det er noget irrelevent sludder.

Spørgeren nævner selv at de humanistiske fag er de fag han/hun er 'bedre' til, og spørger desuden om jobmulighederne 'inderfor' det humanistiske felt.

Konklusion: Kommentaren i # 3 er temmelig irrelevant

I øvrigt er jeg helt enig i sjls' besvarelse.


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. juni 2019 af sjls

Der er trods alt forskel på de sproglige krav, der stilles, når man læser filosofi, som er en humanistisk, men ikke sproglig uddannelse, og når man læser dansk, som er en sproglig (og humanistisk) uddannelse.

Derudover er jeg helt enig i, at denne diskussion er irrelevant for spørgeren og derfor ikke bør fortsætte.


Svar #6
30. juni 2019 af Apollonia57 (Slettet)

#2 Jeg har været fraværende i skolen i et par år nu pga. sygdom, og det har resulteret i, at jeg har været på det samme sproglige niveau siden 8. klasse, hvilket ærgrer mig selvfølgelig. 

Kan du anbefale en god bog om dansk grammatik og tegnsætning? Jeg har valgt nogle e-bøger på dansk, så jeg også kan blive bedre til at formulere mig korrekt og samtidig udvide mit ordforråd - har nemlig ikke læst en bog i lang tid.

#1 Jeg tror du har ret i, at matematik nok ikke vil være for mig, da jeg ikke interesserer mig for matematik umådelig meget. Taget i betragtning af, at jeg er udlændinge, føler jeg bare, at jeg skal gå målrettet mod de lidt hårdere STEM fag.  

Men jeg tror, at jeg kan blive god indenfor de humanistiske fag, hvis jeg arbejder hårdt for det, da de fag er mere interessante at fordybe sig i. Jeg ved bare ikke, om det er 'rigtigt' at vælge en retning bare efter egen interesse mere, da jeg ikke vil ende med at skulle være arbejdsløs i et år eller mere efter endt uddannelse. Men tak for svar!


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. juni 2019 af Stygotius

Det ville da være en katastrofe at vælge fag ud fra noget som helst andet end sin personlige interesse.

Tænk på at du skal stå op hver morgen i de næste 40-50 år og gå på arbejde. Så må det nok hellere være noget du er glad for at beskæftige dig med og finder spændende og udfordrende; ellers får du et helvedesliv.

Hvis du vil have det, kan jeg sende dig en oversigt over dansk tegnsætning. Hvis du kan det der står der, behøver du ikke vide andet og mere. Jeg må så blot have din mailadresse.

Du kan skrive til [email protected] 


Svar #8
30. juni 2019 af Apollonia57 (Slettet)

#7 

Ja, det er sandt. 

Tusind tak, jeg skriver til dig på mail!


Brugbart svar (2)

Svar #9
30. juni 2019 af mettemettemette

Jeg var i samme situation. Jeg valgte med hjernen og blev optaget på en naturvidenskabelig uddannelse. Første dag jeg sad til forelæsning, slog det mig "hvad har jeg gjort?" Jeg var sammen med hundredvis af mennesker, der skulle igang med deres drømmeuddannelse, og for mig var det bare lidt ligegyldigt. Jeg spildte et helt år, men har nu ansøgt igen, denne gang med hjertet. Jeg fandt en god måde at afgøre om et studie er noget for en. Hvis man finder uddannelsens pensumliste og ikke en eneste bog virker en smule interessant, er det et faresignal.


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. juni 2019 af Stygotius

Det er meget vigtigt at man meget tidligt i sit studieforløb skaffer sig et overblik over hele studiet, dvs. sige alle de enkelte discipliner og alle de eksaminer man skal igennem. Man kan på den måde også meget bedre tilrettelægge sin tid og den måde man skal gribe studiet an på. Man vil så også ret hurtigt opdage om man virkelig brænder for det man skal beskæftige  sig med i mange år fremover.


Skriv et svar til: Naturvidenskablig retning eller humanistisk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.