Samfundsfag

International Politik

25. august 2019 af inneedofhelpfromyou (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg er i gang med at tage stilling til dette spørgsmål, som jeg håber, nogen kan hjælpe med at besvare. Hvad er med til at afgøre, hvem der får mest international indflydelse? Er det økonomisk eller militære ressourcer? Jeg vil selv mene, at det er militær styrke.

Tusind tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2019 af Bahiatraveller

Økonomi vil altid vinde over militæret. På et eller andet tidspunkt vil lande i krig komme i gæld til lande med penge og så nytter det ikke meget med et stærkt militær. Se på EU. Tyskland sidder reelt på magten. Hær har de ikke meget af.

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. august 2019 af ringstedLC

Prøv at se på spørgsmålet lidt mere nuanceret ved at se tilbage i historien.

På den ene side, de velstående militære stormagter som fx:

- USA, et velstående I- og NATO-land med et enormt militær, der bruger begge dele til at få indflydelse.

- UK, do. do. Havde Verdens stærkeste flåde i århundrede og brugte den.

- Frankrig. Sidder også permanent i FN's Sikkerhedsråd fordi det er en af de "gamle" atommagter og sejrherrer i 2. Verdenskrig. Men deltog vist ikke i invasionen af Irak.

På den anden side, de fattigere militære stormagter:

- Sovjetunionen, et mindre rigt samfund med nok Den Kolde Krigs stærkeste militær i absolute tal og ihvertfald relativt til dets økonomi. Det blev dog kun brugt direkte offensivt ved invasionen af Afghanistan.

- Det moderne Kina, en kæmpe nation og atommagt, der nærmest "ejer" USA. Bruger overvejende sit militær defensivt/afskrækkende, men deltog "ad bagdøren" til Nord Korea i Koreakrigen. Skaber sig i nutiden int. indflydelse ved enorme investeringer i omverdenen.

- Indien, Pakistan, - er ikke rige, men bare store lande, der holder hinanden i skak med atomvåben.

- Nord Korea, næsten ingen venner og økonomi, kæmpe militær og et atomart program, der tjener som livsforsikring for "Den Store Leder". Men har vel egentlig skabt sig int. indflydelse i Østen netop pga. af den militære styrke. Japan fx opruster kraftigt.

For mig at se, handler det om, hvordan man bruger eller ikke bruger sin militære magt og økonomi og ikke mindst sammen med hvem.


Svar #3
31. august 2019 af inneedofhelpfromyou (Slettet)

Tusind mange tak for Jeres svar! Det hjalp ufattelig meget.


Skriv et svar til: International Politik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.