Samfundsfag

GLOBALISERING OG NATIONALISME

28. august 2019 af Karoline444 - Niveau: A-niveau

Jeg har brug til hjælp med nedenstående! Jeg kan sagtens opsætte en model, men jeg har brug for hjælp til forståelse at, hvilke 4 faktorer, der kan forklare USA's fornyende engagement i Europa.

1a. Opstil en model med fire faktorer, der kan forklare USA’s fornyede engagement i Europa, som det kommer til udtryk i nedenstående citat.
Modellen skal understøttes af faglige begrundelser, og du skal anvende begreber om magt og sikkerhed i international politik.

Der var udbredt ængstelighed i Europa tilbage i 2012, da den amerikanske administration lagde op til et mindre fokus på Europa og i højere grad fokus mod Asien. Siden har verdenssituationen ændret sig, USA har genfundet en del af glæden ved NATO, og NATO har ageret arena for et genfundet transatlantisk partnerskab, hvor gamle allianceforhold fortsat spiller en stor rolle i medlemslandenes sikkerhedspolitiske verdensbillede. Ruslands annektering af Krimhalvøen har givet anledning til fornyet fokus på NATO’s østlige flanke, og Alliancen har siden arbejdet intenst på at lave øvelser, udstationeringer og på mange andre måder at vise solidari- tet med de østeuropæiske allierede, som føler sig truet af Rusland. Her spillede USA en cen- tral rolle, da amerikanske kampfly og landstyrker hurtigt blev sendt til Europa for at sende et klart signal til Rusland. For amerikanerne viste Alliancen i 2014 igen sin relevans af en anden årsag. Islamisk Stats invasion af Irak og de store erobringer som fulgte efter, gav anledning til en amerikansk intervention. Her brugte USA netop rammerne i NATO-alliancen som funda- ment for dannelsen af en koalition af lande, som sammen med USA kunne indlede operationer mod IS. På den måde fortsatte NATO og de europæiske allierede med at danne grundstammen i amerikansk koalitionsdannelse, og bekræftede vigtigheden af alliancen på den anden side af Atlanten. Brexit gør NATO endnu vigtigere. Brexit præsenterer nemlig udfordringer for den kollektive sikkerhed i Europa. For som Henrik Breitenbauch fra Københavns Universitets Center for Militære Studier har udtrykt: ”Et EU uden UK betyder, at den utopiske drøm om EU som sikkerhedspolitisk alternativ til NATO er endegyldigt bristet.”


Svar #1
28. august 2019 af Karoline444

Min første og eneste tanke er Islamisk stats invasion af Irak, som får USA til at benytte sig af NATO-alliancen for koalitionsdannelsen af lande, som sammen med USA kunne indlede operationer mod IS. Men så står jeg med tre manglende faktorer:)


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. august 2019 af ringstedLC

- Krim halvøen/Ukraine. Her gjorde NATO ikke noget, måske fordi man var allieret i kampen mod IS, og så benyttede Rusland chancen til at sikre sin Middelhavsflådebase.

- "... de østeuropæiske lande, som føler ...". Her tænkes der formentlig på de små baltiske NATO-lande, hvor Rusland holdt meget store øvelser helt tæt på grænserne.

Jeg kan ikke spotte flere i teksten.


Skriv et svar til: GLOBALISERING OG NATIONALISME

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.