Historie

Churchills jerbanetæppetale 1946, 5. marts

06. oktober 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogle som kan hjælpe mig med at forstå, hvad den daværende engelske præmierminister ville sige med denne tale?

Jeg har selvfølgelig læst den, og forstår lidt, men har brug for at forstå det lidt bedre


Svar #1
06. oktober 2019 af HFNU (Slettet)

Hele talen står skrevet her:

http://homepages.knord.dk/br/Europa-EU/Jernt%C3%A6ppeog%20Svar.htm


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. oktober 2019 af Moderatoren

Hvad forstår du? Hvad har du problemer med at forstå?


Svar #3
07. oktober 2019 af HFNU (Slettet)

Hvordan skal jerntæppet f. eks forstås ? Jeg har forstået det som, et ‘usynligt jerntæppe’ som dengang i 1946 havde sænket sig ned over Europa og adskilt Øst og Vesteuropa ? Er det nogenlunde forstået korrekt

Brugbart svar (1)

Svar #4
07. oktober 2019 af Moderatoren

Ja, det er det vist.


Svar #5
07. oktober 2019 af HFNU (Slettet)

Tak

Svar #6
07. oktober 2019 af HFNU (Slettet)

Men hvordan kan man sige at ‘jerntæppet ‘ Churchill taler om - handler om den kolde krig ? Jerntæppet på en måde er et symbol på den opdeling der sker i verden , i Øst og Vesteuropa, som følge af de henholdsvis 2 imperialistiske magters ( Sovjet og USA )krig på at erobrer mest mulig territorie ?

Svar #7
08. oktober 2019 af HFNU (Slettet)

Er der ikke godt en som vil hjælpe mig til at forstå det her:

"En skygge er faldet hen over de skuepladser, som så nylig blev op­lyst af den allierede sejr. Ingen ved, hvad Sovjet-Rusland og dens kommunistiske internationale organisation har til hensigt at gøre i den nærmeste fremtid, eller hvor grænserne er - hvis der er nogen - for de­res ekspansive omvendelsestendenser".

Hvad menes der med en "skygge er faldet over de skuepladser", er Sovjets sejr over nazismen, hvem er 'skuepladser...?


Svar #8
08. oktober 2019 af HFNU (Slettet)

Har fundet svaret på det 


Skriv et svar til: Churchills jerbanetæppetale 1946, 5. marts

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.