Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

termodynamik i golfstrømmen

24. oktober 2019 af nveksamenhjælp

Hejsa, jeg skal op i eksamen om termodynamik i golfstrømmen, og jeg har meget svært ved det. Jeg har søgt en masse på nettet og har fundet nogle svar på mine spørgsmål. Hvis der er nogen, der har nogle gode ideer til, hvad jeg kan komme ind på, et klogt indput eller vil gå så langt at forklare mig om emnet og skrive deres forståelse af det, ville jeg blive meget glad :) God dag!


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. oktober 2019 af ringstedLC

Kom med det som du har fundet ud af og spørg konkret til resten.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2019 af MariaGymnasieelev

Jeg sidder med det samme og har brug for hjælp!


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. oktober 2019 af MariaGymnasieelev

#1

Kom med det som du har fundet ud af og spørg konkret til resten.

Hvad er forskellen på Grønlandspumpen og Golfstrømmen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2019 af MariaGymnasieelev

.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2019 af ringstedLC

En havstrøm på den nordlige halvkugle vil rotere med uret på gund af Jordens rotation. Når strømmens vand kommer fra Ækvator er det blevet opvarmet. Golfstrømmen er en sådan strøm af varmt overfladevand i den del af Atlanterhavet, der ligger nord for Ækvator. På grund af flere faktorer bliver en stor del af dens vand dog ledt op i den smalle passage mellem de britiske øer og Island, hvor den bremses (blandes) af kolde havstrømme i Norskehavet. En del af den styrer endda syd om Island (en anormal rotationsretning).

Mod nord hvor vandet afkøles stiger densiteten (koldt vand fylder mindre) og vandet synker. Helt oppe ved grænsen til havisen forstærkes dette fordi vandet her fryser og derved afsaltes. Det udskilte salt synker og øger yderligere densiteten af det dybere og flydende vand. Derfor presses der meget store mængder af koldt tungt vand ned i dybden, hvor det flyder mod syd. Det er Grønlandspumpen. Man har anslået dens kapacitet til 5 mill. m3 pr. sek. Det er suverænt verdens største vandfald.


Skriv et svar til: termodynamik i golfstrømmen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.