Historie

Versaillestraktaten og Hitler

03. november 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har brug for lidt hjælp. Hvordan realiserer Hitler det nedstående pkt fra partiets(NSDAP) partprogram i 1920? Er der nogle der kan henvise mig til kilder eller beskrive det kort til mig. Det prisætter jeg virkelig, kan ikke rigtig komme frem til noget brugbart. TAK

Pkt. 1.”Vi kræver at alle tyskere sluttes sammen i et Stortyskland på grundlag af folkenes selvbestemmelsesret. Pkt. 2. ”Vi kræver at det tyske folk bliver ligeberettiget med andre nationer, at fredstraktaterne fra Versailles og St. Germain annullere


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. november 2019 af peter lind

ved indlemmelsen af Østrig samt anekteringen af i tjekkoslovakiet


Svar #2
03. november 2019 af HFNU (Slettet)

1000 tak 

Ved  indlemmelsen af Østrig, samler Hitler tyskerne sammen i et Stortyskland? (pkt1)

Bliver Versailles traktaten annulleret ved Munchenaftalen i  sep. 1938? ( pkt 2)


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. november 2019 af peter lind

pkt1 det var jo kun en begydelse. Senere kom jo tjekkoslovakiet, Polen, Danmark og Elsass

Jeg tror egentlig ikke den blev officielt annuleret; men i praksis var den jo ikke gældende. I virkeligheden blev den ophævet lidt efter lidt. Først blev erstatningsbeløbet nedsat. Dernæst blev besættelsen af Rhinlandet ophævet


Svar #4
03. november 2019 af HFNU (Slettet)

Nååår Rhinlandet, det var industriområde som Tyskland skulle afgive til stormagterne ift. de havde svært ved at betale krigsskadeerstatningerne.

Nu forstår jeg godt at Hitler gerne vil gøre Tyskland til en supermagt, efter at have tabt 1. verdenskrig og derfor vil han erobrer så meget land han kunne, men hvorfor f.eks. Danmark og Elass? var det også pga af det tysktalende i områderne


Brugbart svar (1)

Svar #5
03. november 2019 af peter lind

Det var derfor jeg nævnte dem. Især vedrørende Elsass. Tyskland og Frankrig havde i mange år været uenig om det område


Svar #6
03. november 2019 af HFNU (Slettet)

Okay , ja 

jeg tror jeg kom til at bytte lidt rund på Rhur og Rhinlandet. Men Rhinlandet var altså også meget vigtigt område i Tyskland så ikke? 

Jeg tror ikke jeg er helt med endnu, hvorfor var det nu du sagde at Tyskland ville have Elass og Danmark?


Brugbart svar (1)

Svar #7
03. november 2019 af peter lind

øDe vil næppe have hele Danmark; men dr var jo tyskere nord for grænsen.

Der har i mange år været strid om Elsass fra før Hitler blev født. Reelt var Versllstraktaten jo ophørt med at være gyldig senest da 2. verdenskrig startede


Brugbart svar (1)

Svar #8
03. november 2019 af ringstedLC

DK: Først og fremmest var Danmark et springbræt til Norge, hvorfra Tyskland udskibede jernmalm fra det nordlige Sverige. Luftwaffe mellemlandede på de jyske luftbaser, der under Besættelsen blev udbygget betydeligt.

Dernæst sikredes indsejlingen til Østersøen, så den engelske flåde ikke kunne komme "ind af bagdøren" og fx forhindre Tysklands flåde i at deltage i angrebet på Sovjetunionen i sommeren 1941.

Desuden var Danmark Tysklands spisekammer. Når unge tyske mænd skulle ud til fronten, havde de jo ikke tid til at dyrke jorden, så Danmark eksporterede en stor del af landbrugsproduktionen til Tyskland.

At Tyskland i henhold til Versaillestraktaten blev tvunget til at afstå Nord-Schleswig (Sydjylland) til Danmark spillede måske også en vis rolle i Hitlers verden.


Svar #9
03. november 2019 af HFNU (Slettet)

Når ja selvfølgelig det  Nord-Schleswig havde der vel også være en masse konflikter om tidligere, men så han besætte hele Danmark i 1940 ikke


Skriv et svar til: Versaillestraktaten og Hitler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.