Studievalg og videregående studie

Karkirurgi

26. januar 2020 af Stelliferous91

Hej. Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvorfor hoveduddannelsen i karkirurgi har så få ansøgere sammenlignet med alle andre kirurgiske specialer? Hvorfor gider folk ikke være karkirurger? 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2020 af thelma333 (Slettet)

tja, det kan der jo være mange grunde til

det lader til at være et lille speciale og efterhånden også færre patienter - måske er der ikke så mange stillinger

måske synes mange, at arbejdet lyder lidt ensformigt

måske er mange ikke så begejstrede akut arbejde og vagter

https://www.laeger.dk/sites/default/files/temanummer_sund_og_hed_de_38_specialer.pdf

hvorfor spørger du?

Svar #2
26. januar 2020 af Stelliferous91

Jeg er medicinstuderende i slutningen af bacheloren og sidder og gør mig lidt tanker om hvilken slags læge jeg gerne vil være. Jeg synes at kirurgi lyder spændende, men jeg har indtryk af at feltet er særdeles konkurrencepræget og at der efterhånden forventes udgivet en til flere artikler eller at man har skrevet en PH.D før man kan gøre sig forhåbninger om at komme i hoveduddannelse indenfor de kirurgiske specialer. Lige med undtagelse af karkirurgi åbenbart. Den er der ingen der vil røre? 


Svar #3
26. januar 2020 af Stelliferous91

Jeg ved ikke om forskning er noget for mig i øvrigt. Det er lidt derfor jeg prøver at afsøge hvilke veje man kan gå som ikke er så konkurrenceprægede 


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. januar 2020 af thelma333 (Slettet)

tja - jeg ville prøve at tage kontakt til en karkirurgisk afdeling og høre om, der er mulighed for at komme på besøg og høre lidt om faget, mulighederne og fornemme stemningen og forholdene

vær ærlig og forklar dem din tvivl og din undren, så vil du formentlig få nogle ærlige svar

jeg synes da, at artiklen tegner et positivt billede af området