Studievalg og videregående studie

Snitkrav til PhD.

29. januar 2020 af SkipperN
Hej studieportalen.

Jeg overvejer kraftigt at søge en PhD, specielt efter et par professorer har opfordret mig til det. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt mit snit er højt nok.

Er der nogen herinde som har viden omkring hvornår det typisk bliver urealistisk at søge? Mit kandidatsnit ender højst sandsynligt på Ca. 9,4.

Jeg har muligvis den mulighed at de to professorer vil sige god for mig i min ansøgning. Tror I dette vil gøre en forskel?

Jeg håber der er nogen som kan give mig lidt indsigt ??

Tobias

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2020 af DrNielsen

Det kommer godt nok an på hvad du læser. Jeg har kammerater der har læst økonomi hvor karaktersnittet er et bærende element. I den verden jeg er uddannet betyder det væsentligt mindre.


Brugbart svar (1)

Svar #2
30. januar 2020 af mettemettemette

Jeg kender egl kun til kravene for en PhD på Oxford i Engelsk. Der er kravet et gpa på 3.75 med mindst et fag på 3.80-3.85. Dit snit vil jeg tro giver dig et gpa på 3.80. Man kan selvfølgelig ikke overføre alt til danske forhold, men hvis du er god nok til Oxford, tror jeg du har gode chancer for at blive optaget i Danmark.


Brugbart svar (1)

Svar #3
31. januar 2020 af EnStuderende

Det kommer meget an på, hvor du søger PhD. Self. har du bedre chancer med et godt snit, men jeg læser noget naturvidenskabeligt og har hørt om folk med alm. snit på 7 også få en - det afhænger meget mere af muligheder, netværk og alt muligt tilfældigt end dit karaktergennemsnit. Derudover handler det om at kunne få funding til det, hvis ikke du hopper på en PhD, der allerede er et program for. 

Jeg overvejer f.eks. en kandidat, som er lavet af et samarbejde mellem danske og kinesiske universiteter, og der har man en bedre chance for at få en PhD fundet af dem også, hvis man opholder sig en del af tiden i Kina. Som sagt handler det langt mere om muligheder end karaktergennemsnit. Der er ikke noget 'mindste-snit'. Det er lidt som legat-søgning: det handler om at snuse det op og sælge sig selv.

Af hvad jeg lige har læst mig til er der en del kandidater i England på de lidt mere kendte universiteter, hvor de gerne vil have en 2:1 (upper second class honours degree), hvilket er lidt usikkert, hvad det svarer til, men jeg tror omkring 10. 

Uanset hvad er det langt fra urealistisk med dit snit at kunne få en PhD, så du har ikke noget at bekymre dig for. At finde en PhD er nok mere om at være heldig og god til at opsøge, af hvad jeg har fornemmet på min uddannelse (molekylær medicin).


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. januar 2020 af EnStuderende

Sorry, en upper second class honours degree, 2:1, er et vægtet GPA på mellem 3.00 - 3.59 (ifølge en enkelt kilde på Google). 

En anden ting at tilføje er, at inden for STEM fag lægger de langt mere vægt på din research experience. Hvis du søger om en PhD, der handler om genterapi er det et mega stort plus at have arbejdet med genterapi, virus, etc. før.


Svar #5
01. februar 2020 af SkipperN

Tak for jeres svar! Jeg har siden jeg skrev dette haft en samtale med førnævnte professorer. De vil begge meget gerne give mig en pæn anbefaling. De mener derudover begge to at jeg vil stå stærkt i en ansøgning. Jeg tænker at give det et skud til efteråret. 


Skriv et svar til: Snitkrav til PhD.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.