Geografi

Breddegrader og solhøjden

26. marts 2020 af Anonym654 - Niveau: 9. klasse

Hej:)

Jeg søger hjælp til to spørgsmål i geografi.

Det første er, hvordan man regner solhøjden ud i Danmark (56oN) ved forårsjævndøgn, sommersolhverv, efterårsjævndøgn og vintersolhverv.

Her er en formel, vi skal bruge: 90o - stedets breddegrader+/- solens vinkelafstand (altså breddeo) fra ækvator. 

Men jeg forstår ikke, hvad solens vinkelafstand er fra ækvator i disse tilfælde ved dette spørgsmål.

Det andet er, hvordan man kan lave et simpelt koordinatsystem, der viser sammenhængen mellem solhøjde og breddegrad.

På forhånd mange tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. marts 2020 af ringstedLC

#0

Men jeg forstår ikke, hvad solens vinkelafstand er fra ækvator i disse tilfælde ved dette spørgsmål.

Det gør jeg heller ikke. En vinkel måles i grader eller radianer, ikke i en afstand.

Du skal bruge, at der i formlens parentes står br.º:

\begin{align*} \text{Solh\o jde} &= 90^{\circ}-56^{\circ}+v_{sol} \;,\;v_{sol} \left\{\begin{matrix}\text{ ved vintersolhverv} &= &-23.44^{\circ} \\ \text{ ved for\aa rsj\ae vnd\o gn} &= &0^{\circ} \\ \text{ ved sommersolhverv} &= &23.44^{\circ} \\ \text{ ved efter\aa rsj\ae vnd\o gn} &= &0^{\circ} \end{matrix}\right. \end{align*}

Her er solindfaldet vist ved jævndøgn, når Solen højest på himlen.

Vedhæftet fil:__0.png

Brugbart svar (1)

Svar #2
26. marts 2020 af ringstedLC

og ved vintersolhverv, når Solen højest på himlen.

Vedhæftet fil:__2.png

Svar #3
26. marts 2020 af Anonym654

Tusind tak for svarene! Det giver meget bedre mening nu:)


Brugbart svar (1)

Svar #4
26. marts 2020 af ringstedLC

Hvis du angiver, hvorfor vsol har de værdier, og laver et flot koordinatsystem, er det tiptop.


Svar #5
26. marts 2020 af Anonym654

Det vil jeg gøre så:) Endnu en gang mange tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Breddegrader og solhøjden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.