Engelsk

Whom vs. who

28. marts 2020 af linimuzz - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

Jeg sidder lige nu og laver en aflevering i engelsk. Jeg har en sætning som lyder:

"Fifty years later, C. S. Lewis's literary friends at Oxford, the Inklings, were stunned by the arrival among them of Lewis's future wife, Joy Gresham, an outspoken American whom dared to condict their opinions and clearly thought of herselves as their equal."

Jeg skal skrive en rettelse til fejlen "whom" som skal være "who", hvilket jeg har forsøgt. Men jeg tænker at jeg også skal skrive om de ting som er vedhæftet i billedet. 

- Sentence analysis: Kan man udelade det relative pronomen?

- Anaphoric vs. Cataphoric: Jeg vil gætte på at den er anaphoric, da den henviser til noget før i teksten. Eller er jeg helt forkert på den?

- Referer den til en person eller ej: Den refererer vel til en person?

- Jeg har svært ved at svare på om det er en restrictive eller en non-restrictive sætning. Jeg ville gætte på non-restrictive, da det henviser til én person, men jeg er absolut ikke sikker..en som kan hjælpe?

Håber der er nogen som kan hjælpe mig!


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2020 af Stygotius

-Hvis relativpronominet er subjekt i relativsætningen, hedder det  -som her- "who".

-Fomen "whom" er i øvrigt kaftigt på  vej ud af både engelsk og amerikansk, måske bortset fra når ordet er styrelse for en præposition) 

-Et relativpronomen udelades ikke i et kultiveret sprog (med mindre det er "that") men nok af og til i det         afslappede for ikke at sige det vulgære.

-Brugen af en kataforisk relativsætning er langt mere almindelig på engelsk end det er på dansk, hvor     den (med rette) opfattes som ret ulogisk.

-Ordet who(m) refererer her afgjort til en person.

-Denne relativsætning er helt klart parentetisk ("non-restrictive") da der ikke er tale om flere amerikanere ud   fra hvilke man skal bestemme, dvs. identificere den omtalte. Dette har intet at gøre med om der refereres     til en  person eller til en ikke-person.


Svar #2
30. marts 2020 af linimuzz

Tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Whom vs. who

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.