Samfundsfag

Danmarks økonomi

03. april 2020 af Ormenn - Niveau: C-niveau

Hejsa, vi skulle i dag kigge på nogle nøgletal for den økonomiske udvikling i Danmark, men jeg synes ikke at jeg kan skabe mig et overblik over tabellen og dens betydning. Selve opgaven går ud på, at undersøge hvordan dansk økonomi har det, og hvordan den forventes at udvikle sig. Håber jeg kan få noget hjælp (:


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. april 2020 af Germanofil

#0

Lad os starte blødt ud: Forstår du alle de i tabellen nævnte begreber som f.eks. inflation, BNP, realvækst, betalingsbalance etc.?


Svar #2
03. april 2020 af Ormenn

Ja. Vores lærer gennemgik begreberne med os.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. april 2020 af Germanofil

#2

Ud fra den viden skal du jo se på forskellen mellem de forskellige årstal og derved se, hvad det betyder for disse enkeltdele af økonomien, og dermed kan du også udtale dig om Danmarks samlede økonomi.


Svar #4
04. april 2020 af Ormenn

Vil det ifølge tabellen så sige, at DK's BNP stiger, men at inflation osv. også stiger?


Brugbart svar (1)

Svar #5
04. april 2020 af ringstedLC

Det er (også her) altid en god ide at starte med det, der står med småt. Det må tolkes som:

- I dec. 2018 har man beregnet den procentvise vækst af alle posterne i forhold til 2017. 2019 og 2020 er prognoser.

Så i flg. prognosen stiger BNP og "osv." i absolutte værdier, da alle procentsatserne er positive, men kun delvist procentuelt.


Skriv et svar til: Danmarks økonomi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.