Eksamensforberedelse

Karakterblad

06. april 2020 af Lektienørd1 - Niveau: 9. klasse

Hej, det er fordi jeg har 4,9 i gennemsnit og jeg ved ikke om det er nok til at komme i gymnasiet, nu hvor der ikke er eksamen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2020 af Germanofil

#0

Har du snakket med din uddannelsesvejleder om dine muligheder? Ellers vil jeg klart anbefale dig at gøre det.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. april 2020 af Larsdk4 (Slettet)

For at blive optaget på hf efter 9. klasse skal du opfylde følgende:

være vurderet uddannelsesparat med mindst 4,0 i gennemsnit af de afsluttende standpunktskarakterer i 9. klasse
bestå folkeskolens afgangseksamen
få mindst 4,0 i gennemsnit i de lovbundne prøver ved folkeskolens afgangseksamen
have modtaget prøveforberedende undervisning i 2. fremmedsprog i 5.-9. klasse eller undervisning, der står mål hermed
senest 1. marts sende din ansøgning og studievalgsportfolien via www.optagelse.dk

Vær opmærksom på, at du kan opnå retskrav på optagelse i op til to år efter, du har afsluttet 9. klasse, hvis du søger om optagelse senest 1. marts det år, hvor du gerne vil starte på uddannelsen. Det betyder, at du i denne periode har mulighed for at søge om optagelse på baggrund af dine resultater fra 9. klasse.


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. april 2020 af Larsdk4 (Slettet)

For at blive optaget på stx, htx eller hhx efter 9. klasse skal du opfylde følgende:

være vurderet uddannelsesparat med mindst 5,0 i gennemsnit af de afsluttende standpunktskarakterer i 9. klasse
bestå folkeskolens afgangseksamen
få mindst 5,0 i gennemsnit i de lovbundne prøver ved folkeskolens afgangseksamen*
have modtaget prøveforberedende undervisning i 2. fremmedsprog i 5.-9. klasse eller undervisning, der står mål hermed
senest 1. marts sende din ansøgning og studievalgsportfolien via www.optagelse.dk 

*Hvis du ikke får mindst 5,0 i gennemsnit i de lovbundne prøver, har du stadig krav på at blive optaget, hvis du:

får et gennemsnit på mindst 3,0 i de lovbundne prøver
eller
får et gennemsnit på mellem 2,0-3,0 i de lovbundne prøver og gennemfører en vejledningssamtale med rektor på det ønskede gymnasium 

Vær opmærksom på, at du kan opnå retskrav på optagelse i op til to år efter, du har afsluttet 9. klasse, hvis du søger om optagelse senest 1. marts det år, hvor du gerne vil starte på uddannelsen. Det betyder, at du i denne periode har mulighed for at søge om optagelse på baggrund af dine resultater fra 9. klasse.


Svar #4
07. april 2020 af Lektienørd1

Jeg tænker ikke jeg kan komme i kontakt med min uddannelsesvejleder nu. Jeg er blevet vurderet ikke uddannelsesparat. Havde et gennemsnit på 3,7 og gik op på 4,9 i anden standpunktkarakter. Jeg er virkelig stolt af mig selv, men aner ikke om det er nok til gymnasiet. Jeg er blevet opkaldt til en optagelsesprøve som forgå den 26-04-2020, men jeg tænker også at den bliver afløst. Jeg tænker bare at jeg bliver nød til at vente på min sidste karakterblad og finde ud af om jeg har fået 5 i gennemsnit. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. april 2020 af Anders521

# 4

Ifølge undervisningsministeriets hjemmeside afholdes optagelsesprøven i år

  onsdag den 29. april
  fredag den 12. juni
  mandag den 29. juni
  tirsdag den 4. august.

Er du sikker på datoen?


Svar #6
07. april 2020 af Lektienørd1

Nu må jeg se om jeg bliver indkaldt den 12. juni 


Skriv et svar til: Karakterblad

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.