Studievalg og videregående studie

Medicinstuderende (Medicin) + studiejob

17. april 2020 af Matematik10

Hej 

Jeg et spørgsmål vedrørende medicinuddanelsen. Har man tid til et studiejob ved siden af sit studie, når man læser medicin. Jeg tænker på et studierelevent job, som at f.eks. arbejde på et hospital. Eller er det mere en uddannelse hvor man skal have fokus rettet mod studiet?

Jeg tænker mere på om, det kan svært at være godt forberedt til eksamenerne, når man har et studiejob ved siden af. Og især ift. medicin hvor man skal læse op til et stort pensum. Håber i vil dele nogle af jeres erfaringer. 

Jeg takker pænt på forhånd! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. april 2020 af KneeKreeKey

Mange medicinstuderende tager SPV og FADL vagter fks som ventilatører allerede på bacheloren eller lægevikar på kandidaten. Så ja det kan du sagtens. Men det er jo svært at gætte på om netop du kan gøre det da alle folk lærer i forskelligt tempo.

Nogen skal kun læse tingene én gang eller et par gange i nogle fag. Hvor andre sidder og terper i 12-16 timer dagligt og knap nok klarer sig igennem de tungere eksamener.


Brugbart svar (1)

Svar #2
17. april 2020 af KneeKreeKey

Prøv og find nogle af pensumbøgerne på bachelor niveau og gå igang, så får du en fornemmelse af hvor let du har ved at absorbere, forstå og huske stoffet.

Jeg vil gætte på man bruger 7-14 dage på at lære hvad der svarer til hvad man brugte 1.5 til 2 år på at lære i gymnansiet fks mat b+a pensum. Alt efter fag selvfølgelig.  

At have et bijob som studerende kan jo også blot være nogle timer om ugen. Så det er op til dig hvor mange timer du kan overskue.


Svar #3
18. april 2020 af Matematik10

Tusind tak for svaret og rådene :) 


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. april 2020 af DrNielsen

Om du kan varetage et studiejob kan vi ikke svare på. Det afhænger af din person. Der er mange der godt kan, nogle som ikke kan og så til sidst noget imellem. Jeg kunne eksempelvis godt finde tid til at arbejde men gjorde det ikke da jeg havde andre interesser. Jeg synes langt hen af vejen det handler om prioritering. For mig betød det mere at lave sociale ting på studiet end at arbejde. Husk på, at selvom sygeplejevikar arbejde(FADL) er godt betalt, så er det stadig langt mindre end når du er færdiguddannet. Jeg har altid haft den holdning at jeg selvfølgelig skulle kunne betale husleje, tage på ferie osv., men jeg behøvede ikke at spare op. Andre af mine gamle studiekammerater havde det anderledes. Det skal man gøre op med sig selv. Som medicinstuderende har man ikke tid til noget som helst ud over at studere. Derfor skal man TAGE sig tid til de ting det betyder noget.

En pointe mere at man i starten er noget mere presset fordi man skal lære at gå på universitetet. Det er meget anderledes end al anden uddannelse man tidligere er blevet konfronteret med. Det kræver tilvænning. Jeg var ikke ret effektiv det første års tid før jeg fandt ud af hvad der virkede for mig. Jeg havde FADL arbejde, men fandt ud af at jeg synes det var langt sjovere at hygge med vennerne i fredagsbaren, lave kurser til de andre studerende osv, end at bruge sin fredag aften hos en umulig patient på et hospital. Og den erkendelse betalte sig både fagligt og socialt.

Så vil jeg som gammel rus-vejleder gennem flere år på medicin på Aarhus Universitet på det kraftigste fraråde at du begynder at læse forud. Vi havde altid nogen der gjorde det og det var altid spildt arbejde for dem. Hvis du vil bladre i en pensumbog for at se hvad du kommer til at beskæftige dig med er det fint. Men lad nu være med at begynde læsningen inden studiestart. I rusperioden er der indlagt workshops det klargører de nye studerende til det at læse på uni. Af erfaring kan vi se at folk læser efter de forkerte bøger, lægger vægt på de forkerte ting og generelt ikke klarer sig bedre af at have læst forud. Hvis du er så privelligeret at komme til at læse medicin, så læn dig tilbage i sædet de første uger og sug alle de nye indtryk til dig. Så skal du nok nå alt det andet.

Summa summarum; find ud af hvad det betyder noget for dig. Hvis du gerne vil arbejde skal du nok finde tiden til det. Men du skal tage dig tiden og prioritere det. 


Svar #5
21. april 2020 af Matematik10

Tusind tak for det uddybende svar, Dr.Nielsen :) 


Brugbart svar (3)

Svar #6
22. april 2020 af guzbak

Har ikke læst hvad andre skriver, men jeg har da haft min. 1 studiejob og helt op til 2-3 jobs samtidigt. Det handler om hvor fleksibelt dit job er og fx hvis du arbejder på riget og har forelæsninger på panum, kan man kombinere en halv dag på job og halv dag på panum osv. 

Jeg er færdig om 1 år og har ikke oplevet mit arbejde som et problem ved siden af mine studier. Rigtig mange har samme holdning som jeg har.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #7
22. april 2020 af Matematik10

Det virkelig godt gået, Guzbak :) 


Svar #8
22. april 2020 af Matematik10

Må jeg også spørger om hvor mange af jer var/er hjemmeboende eller udeboende? Jeg har nemlig stærkt overvejer at flytte hjemmefra, når jeg starter på min videregående uddannelse. Men samtidlig ved jeg ikke om det vil være en udfordring for mig ift. økonomien når man skal leve på SU, og købe de dyre medicibøger. 

Kan man godt få det til at hænge sammen eller hvad gjorde i?

Tak for jeres svar! 


Brugbart svar (1)

Svar #9
23. april 2020 af DrNielsen

Jeg flyttede fra Sønderjylland til Aarhus. Jeg var nødt til det kan man sige.

Der var ikke nogen hjemmeboende i min omgangskreds. Heller ikke de som kom fra Aarhus. Der er måske nogen der bor hjemme de første måneder til de har fundet deres eget sted. Men man er jo altså voksen når man starter på uni, så langt de fleste vælger at flytte hjemmefra. Personligt kunne jeg heller ikke forestille mig at skulle have boet hos mine forældre må jeg nok sige. Jeg tror helt naturligt langt de fleste har et behov for at flyve fra reden.

Ift. det økonomiske aspekt, så afhænger det jo af hvordan man ønsker at bo. Jeg boede 3 steder i min studietid. Det første var et kollegie der kostede omkring 4000 i måneden og var delevenlig. Så flyttede jeg ind i en 80 kvm lejlighed gennem en boligforening. Den lå 300 meter fra universitetet og kostede 5500 i måneden. Den var også delevenlig. De sidste år af min studietid boede jeg på parkkollegierne i universitetsparken i Aarhus. Det kostede 2300 mener jeg. Og her var stor TV-pakke, vand, varme, internet - alt - inkluderet. Godt nok var der fælles bad og fælles køkken men det var også charmen ved det.

Mange jeg kender havde en overbevisning om at forældrekøb eller privat fremleje var eneste mulighed. Jeg tror de havde en ide om at eksempelvis boligforening var for pensionister og langt uden for byen. Det er slet ikke tilfældet. Jeg boede i en nogenlunde ung opgang helt inde ved uni. Og hvis man ser sådan på sin boligsituation, så kan det sagtens blive meget dyrt. Jeg havde mange venner der sammen med en rumbo lagde 6-7-8000 i måneden.

Jeg mener jeg fik omkring 5500 i SU. Måske lidt mindre. Men det har langt hen af vejen været nok til de faste udgifter. Selvfølgelig vil der være måneder hvor du skal betale bøger, have en ny computer, på ferie eller måske bare kommer til at tage lidt for meget i byen og drikke bajere. Jeg havde en opsparing jeg kunne bruge af i disse situationer. Men som sagt dækkede SU det meste og jeg synes bestemt ikke jeg har levet spartansk. Ind imellem tog jeg FADL vagter, men som sagt fandt jeg ud af at jeg synes det var sjovere at lave sociale ting, planlægge og afholde kurser, tage i fredagsbar osv. Og det hang fint sammen.

Har du brug for lidt ekstra kapital kan du supplere med SU lån. Mener det er omkring 2000 i måneden. Renten er meget lav, så det er gode penge at låne hvis det endelig skal være.

Slutteligt vil jeg sige at bøgerne på medicin kan være uhørt dyre. Men der findes også et enormt brugtmarked på facebook. Du kan som regel finde bøger så gode som nye der er brugt 1 eller 2 semestre til noget under halv pris. Jeg købte de bøger jeg vidste jeg ville beholde fra ny. Alle andre købte jeg bare brugt og solgte igen. Det var som regel et regnskab der gik nogenlunde i 0. 

Håber det gav nogenlunde svar :-)


Svar #10
23. april 2020 af Matematik10

Tusind tak for dit svar, Dr.Nielsen 

Det var dejligt at få en afklaring på mit spørgsmål :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #11
23. april 2020 af DrNielsen

Det var absolut så lidt. Du er velkommen til at skrive hvis der er mere du savner svar på. Det er en stor ting at blive færdig på gymnasiet, flytte hjemmefra og starte på universitetet :-)


Skriv et svar til: Medicinstuderende (Medicin) + studiejob

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.