Studievalg og videregående studie

CBS - HA.pro og IBP

10. maj 2020 af Carlo18

Hej alle. 
Jeg går pt. i 2.g og mit snit ser ud til efter dette år at være 11,5. 
Jeg har fundet studierne HA.pro og IBP på CBS enormt interessante, men er dog i tvivl hvorvidt det er dumt at vælge HA.pro da dette er en uddannelse som få kender til, mens den desuden er relativt ny. I forhold til studiet IBP er det istedet fremtidsmulighederne jeg har svært ved at google mig frem til, og jeg ved derfor ikke om dette studie ville kunne resultere i et job jeg godt kan lide.....

Håber i forstår min problemstillinger, og at et par af jer har nogle små input :)

PS: Ved godt at mit snit efter 2.g ikke rækker til IBP, men jeg forventer dog at dette snit vil falde relativt meget, grundet den ikke-længere eksisterende hurtigstarts-bonus. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2020 af Mathias7878

Med IBP mener du vel International Business and Politics? Du har helt sikkert ret i, at snittet vil falde betragteligt på grund af, at hurtigstartsbonusen fjernes. Så hvis du klør på, skal du nok kunne komme ind.

Jeg kender ikke selve studiet, men har en kammerat, der har gået læst en bachelor i IBP. Grunden til, at man vælger sådan en uddannelse skyldes mest af alt det netværk, man eventuelt kan få ud af det. Dvs. uddannelsen i sig selv er ikke noget specielt. Der findes mange andre lignende uddannelser, der ikke kræver det samme snit som er lige så gode eller måske endda bedre. 

Der er jo stadig lang tid til, at du skal vælge hvilket studiet, du tror er rigtigt for dig. Men husk, at bare fordi et studie har en høj adgangskvotient, så er uddannelsen altså ikke bedre end andre med lavere adgangskvotient.

Jeg læser selv matematik-økonomi på Århus Universitet, hvor der ingen adgangskvotient er udover, at man skal have 7 i matematik på A-niveau, selvom jeg fik et fint snit på 10.5. Men matematik-økonomer er rigtig eftertragtet i diverse virksomheder, og jeg kan godt lide studiet. Så who cares om, hvad adgangskvotienten er?

Håber du kunne bruge lidt af det, jeg har skrevet :) 

- - -

 

 


Skriv et svar til: CBS - HA.pro og IBP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.