Studievalg og videregående studie

Tandpleje til tandlæge

11. maj 2020 af sol1232 (Slettet)

Er det muligt at læse til tandpleje og derefter skifte over til tandlæge?

giver det nogle forudsætninger for at blive optaget via kvote 2 på tandlægestudiet efterfølgende?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2020 af Moderatoren

Prøv at læse på tandlægestudiets hjemmeside, hvad de vægter højt i kvote 2-ansøgninger.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. maj 2020 af DrNielsen

Det er tvivlsomt om man kan det. Efter bedste overbevisning nej. Man kan helle ikke gå fra sygeplejerske til læge. Det er to vidt forskellige jobs. Ej heller kan man skifte fra eksempelvis idræt til medicin. Der er en vej ind - og det er den hårde. Jeg tror det er på samme måde hos tandlægerne :-)

Jeg tror man skal tænke sig om inden man uddanner sig i kvote 2 øjemed. En bekendt sad i udvalget for kvote 2 på SDU. Han mente det var resursespild at uddanne sig til eksempelvis portør og så bruge det i sin ansøgning. Han mente ikke det var fokuseret og for ham trak det ned. 

Hvordan man bedømmer kvote 2 nutildags vil jeg ikke kloge mig for meget på :-)
Men ellers som #1 skriver - tag et kig på ug.dk eller de respektive universiteters hjemmesider :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2020 af guzbak

Du kan ikke skifte. Men du kan forsøge at søge ind på tandlæge via kvote 2. Mange som er tandplejere har gået den vej til tandlægestudiet. Men du kan ikke "skifte" - du skal stadig optages på studiet.


Tidligere har det talt meget at læse andet grundet tegn på studiemodenhed som mindsker risikoen for at droppe ud. Fra 2020 har ku dog lavet kvote2 om således at det ikke er motiveret ansøgning og dermed erfaring der tæller, men det er en prøve som ligner den de kører på sdu.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Tandpleje til tandlæge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.