Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Arbejdespørgsmål

21. maj 2020 af Kasperx1738 (Slettet)
ARBEJDSSPØRGSMÅL: Formulerer mindst 3 arbejdsspørgsmål til hvert fag. Geografi, biologi og fysik.

Hvad kan biologi 3 arbejdespørgsmål være f.eks hvad?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2020 af Goten (Slettet)

Det kommer vel an på din problemstilling?

Jeg tror, at du har placeret din tråd i en forkert kategori - du kan da ikke være igang med NV i slutningen af skoleåret?


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. maj 2020 af Goten (Slettet)

Men for at give et eksempel:

Hvis nu din problemstilling handlede om tungmetallers påvirkning på menneskekroppen, kunne 3 arbejdsspørgsmål til biologi være:

1) Hvordan ophober tungmetaller sig i fisk?
2) Hvordan overføres tungmetaller fra fisk til mennesker?
3) Hvorfor er tungmetaller skadelige for kroppen?


Svar #3
21. maj 2020 af Kasperx1738 (Slettet)

Mit problemstilling er

Hvordan kan kerneenergi (atomkraftværk) være en mulig løsning på den globale efterspørgsel på energi, som kun vokser?

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. maj 2020 af Goten (Slettet)

Jeg tænker, at du selv skal formulere dine arbejdsspørgsmål, men det kunne f.eks. handle om, hvordan forskellige fossile brændsler kan påvirke økosystemet, og så kunne du bagefter komme ind på, hvorfor atomkraft muligvis er en bedre løsning. Eller hvilke konsekvenser, som et evt. udslip fra et atomkraftværk kunne have for naturen og mennesker - her kunne du f.eks. komme ind på Tjernobyl.


Svar #5
21. maj 2020 af Kasperx1738 (Slettet)

#2
Men for at give et eksempel:

Hvis nu din problemstilling handlede om tungmetallers påvirkning på menneskekroppen, kunne 3 arbejdsspørgsmål til biologi være:

1) Hvordan ophober tungmetaller sig i fisk?
2) Hvordan overføres tungmetaller fra fisk til mennesker?
3) Hvorfor er tungmetaller skadelige for kroppen?

Kan man ikke bare sætte den ind

Hvordan kan kerneenergi (atomkraftværk) være en mulig løsning på den globale efterspørgsel på energi, som kun vokser? stedet hvis problemstilling handlede om

Brugbart svar (0)

Svar #6
21. maj 2020 af Goten (Slettet)

#5

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener. Jo, du kan da godt bare skrive din egen problemstillingen i stedet for og bruge samme punktopstilling, men du skal jo finde på 3 nye underspørgsmål, der giver mening ift. problemstillingen, og dem skal du jo selv finde på. Jeg kan godt give et eksempel på ét, hvis du har brug for det; omskriv det, som jeg skrev i #4, til et spørgsmål:

Eller hvilke konsekvenser, som et evt. udslip fra et atomkraftværk kunne have for naturen og mennesker - her kunne du f.eks. komme ind på Tjernobyl.

Dvs. noget i stil med 'Hvilke konsekvenser kunne et evt. udslip fra et atomkraftværk have for naturen og mennesker?'


Svar #7
21. maj 2020 af Kasperx1738 (Slettet)

Og det kunne være et f.eks. på problemstilling hvor efter jeg skriver biologi og så vil det give mening

Brugbart svar (0)

Svar #8
21. maj 2020 af Goten (Slettet)

#7

Er igen ikke sikker på, hvad du mener. Men jo, du kan bruge 'Hvilke konsekvenser kunne et evt. udslip fra et atomkraftværk have for naturen og mennesker?' som et eksempel på et arbejdsspørgsmål til din problemstilling.


Svar #9
21. maj 2020 af Kasperx1738 (Slettet)

Min opgave går ud på skriftlige naturfag.

Skal finde en problemstilling som jeg ville undersøge og punkt 2 skal finde 3 arbejdsspørgsmål til hvert fag. Biologi, geografi og fysik kemi

Min problemstilling er Hvordan kan kerneenergi (atomkraftværk) være en mulig løsning på den globale efterspørgsel på energi, som kun vokser?

Brugbart svar (0)

Svar #10
21. maj 2020 af Goten (Slettet)

#9 Jo, det har jeg forstået. Hvad har du brug for hjælp til? Jeg må ikke lave alle arbejdsspørgsmålene for dig.


Svar #11
21. maj 2020 af Kasperx1738 (Slettet)

Mit problemstilling er Hvordan kan kerneenergi (atomkraftværk) være en mulig løsning på den globale efterspørgsel på energi, som kun vokser?

Arbejdspørgsmål Biologi
Hvad kunne den første arbejdsspørgsmål være f.eks. det er mit problem

Svar #12
21. maj 2020 af Kasperx1738 (Slettet)

Forstår det godt men kommer aldrig bedre uden hjælp. Kan du ikke bare lave et hovedspørgsmål i biologi. Bare et please??

Brugbart svar (0)

Svar #13
21. maj 2020 af MandenMedMangeHatte

Ej nu bliver det simpelthen for taberagtigt det her, Kasper. Nu tigger og beder du folk om at lave dine opgaver for dig....

Du skal sgu have noget hjælp meget hurtigt, medmindre du altså ikke har noget imod at spilde dit liv.

Brugbart svar (0)

Svar #14
22. maj 2020 af Moderatoren

Du har ståjlet din problemstilling her fra:

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1962456#1962503

Den går ikke – du skal finde en ny. Og så for 100 gang – I din allerførste tråd står der, at du får tid til at lave opgaven i skolen. Dvs. du skal ikke lave den nu:

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1962330


Brugbart svar (0)

Svar #15
22. maj 2020 af Moderatoren

Hvis du har problemer med at lave arbejdsspørgsmål – så skal du have hjælp til HVORDAN du laver dem. Det er IKKE hjælp, hvis nogen laver dem for dig – det er bare snyd. Ligesom det er snyd, når du har taget en problemstilling, som du ikke selv har lavet. 

I næste uge skal du lave opgaven og der kan du få hjælp af din lærer. Din lærer ved hvordan hun skal hjælpe dig bedst.


Tråden er låst for yderligere indlæg.