Studievalg og videregående studie

Karaktergennemsnit

26. juni 2020 af LasLas123

Hej SP

Jeg har nu færdiggjort gymnasiet, men endte grundet uheldige eksamener samt corona-lockdown med et gennemsnit på 9,9...

Min drøm er dog at læse medicin, og jeg er virkelig bekymret for, at jeg ikke kommer ind :( 

Hvordan vil I mene at mine chancer ser ud.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. juni 2020 af Moderatoren

Hvad plejer adgangskvotienten at være? 


Svar #2
26. juni 2020 af LasLas123

#1

For Medicin er adgangskvotienten på nuværende tidspunkt 10,8 som det laveste (i Aalborg) - dette er dog inkl. hurtigstartsbonus.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. juni 2020 af Moderatoren

Ja, så er dine chancer nok ikke så gode. Det ville være mærkeligt, hvis det faldte så meget. Men held og lykke :) 

Hvis du ikke kommer ind i år, så kan du søge kvote 2 næste år.


Svar #4
26. juni 2020 af LasLas123

#3

Hvad tænker I så mht. Odontologi?

Gennemsnittet de foregående år (undtagen 2019) har været omtrent 10,2-10,5 inkl. hurtigstartsbonus.

Har jeg mon en mulighed i dette tilfælde?


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. juni 2020 af Moderatoren

Chancerne er nok heller ikke så store der – men det skal du da heller ikke gå efter, hvis du mest drømmer om at blive læge :)


Svar #6
26. juni 2020 af LasLas123

Tænker vi dog, at antallet af ansøgere på Odontologi stiger eller falder i 2020? 

Jeg har nemlig intet imod at læse denne uddannelse. Jeg har desuden lagt mærke til at adgangskvotienten i de foregående år har været relativ lav, men steg pludselig i 2019 - hvad kan dette skyldes?

Jeg føler dog stadig ikke, at den burde have en adgangskvotient der nærmer sig Medicin. Især ikke når Medicin-uddannelsen har op til 3-4 gange så mange ansøgere.


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. juni 2020 af Moderatoren

Det er rent gætværk. Ingen ved det. 

Jeg vil dog anbefale, at man ikke vælger noget, som man "ikke har noget imod", men i stedet læser noget, som man rigtig gerne vil!


Brugbart svar (1)

Svar #8
26. juni 2020 af EnStuderende

Hvis vi meget simpelt antager, at alle snit falder med samme faktor som hurtigstartsbonus, så burde snittet i Aalborg (10.8) falde til 10. Standby-kvotienten var 10.7, og divideret med 1.08 giver dette præcis dit snit - 9.9. Du kan godt være heldig at få en standby plads. Odontologi vil der være en okay chance for at komme ind på via kvote 1 under samme antagelser. Jeg ved ikke helt, hvad Jeppe101 mener med, at der ikke er gode chancer... jeg vil sige, du har en chance for stand-by til medicin (hvis du er endnu mere heldig, at det falder en smule, kan du endda komme ind direkte via kvote 1), og odontologi virker okay realistisk. Snittene plejer sjældent af falde eller stige meget, medmindre uddannelserne er nye, eller der sker en ændring i antallet af, hvor mange studerende, de optager.

Ellers har du jo også mulighed for at prøve kvote 2, hvilket du nok skulle have forsøgt dig med allerede i år... men du kan jo tage et sabbatår og prøve i 2021, hvis du er uheldig med adgangskvotienterne i år. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. juni 2020 af Jones2929

Det her bliver måske lidt vattet og overfladisk, men måske kan du bruge det til noget.

Det er ikke altid dit gennemsnit der er det vigtigste, men mest af alt dit gennemsnit i de "vigtige" fag (i denne sammenhæng naturvidenskabelige fag), som kan afgøre, om du kan læse det, som du vil.

Han forklarede ikke helt hvordan, men i grundforløbet havde jeg en kemilærer, som har en kone, der havde et gennemsnit på 7,0 fra sin gymnasiale uddannelse. Hun kunne læse medicin alligevel. 


Svar #10
27. juni 2020 af LasLas123

Tak for jeres input :)

Jeg søgte faktisk kvote 2 i år på SDU og KU for at øge mine chancer. 

Ift. gennemsnit i de naturvidenskabelige fag får jeg følgende karakterer:

Fysik B: 10:10

Kemi A: 10:10 + Eksamen: 10 (Mundtlig)

Matematik A: 12:12 + Eksamen: 12:12 (Mundtlig og Skriftlig)

Dette svarer til 5x 10-taller og 4x 12-taller = Gennemsnit på 10,9.


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. juni 2020 af EnStuderende

Ja så har du jo kun øget dine chancer i hvert fald, det virker nu ikke så urealistisk efter min mening - held og lykke! :-)


Brugbart svar (0)

Svar #12
23. juni 2021 af Simsim343

Hej hvordan gik det? Håber du er kommet ind 


Skriv et svar til: Karaktergennemsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.