Studievalg og videregående studie

Nægtet Oprykning Til 3.G (HJÆLP)

26. juni 2020 af MIRA1ROSE

HJÆLP!!

Jeg står i den situation, at jeg er blevet nægtet oprykning til 3.G. Under karantæne har jeg ikke været meget aktiv i timerne, og mine årsprøver er heller ikke gået så godt, hvilket har gjort at mit snit er under 2,0 så jeg kan ikke rykke op. Jeg skal til samtale med rektor på mandag om hvad der skal ske. Hvis der er plads kan jeg tage 2.G om igen, men det har jeg ikke lyst til, jeg vil gerne rykke op i 3.G da jeg ved at jeg kan klare det. 

Jeg var en god elev i folkeskole og i starten af 1.G, men efter det mistede jeg ligesom motivationen og det er gået ned siden. Hvis der ikke havde været corona, så ved jeg at jeg også havde bestået 2.G og vil kunne rykke op. Desuden har det også været svært at koncentrere sig med små søskende derhjemme og andre problemer. 

Jeg ved at jeg kan klare 3.G, jeg skal bare have chancen for at kunne bevise det. Tror I, der er nogen mulighed for at jeg kan rykke op? 


Svar #1
26. juni 2020 af MIRA1ROSE

Rektoren sagde det ikke er muligt for mig at rykke op med de lave karakter, men er der nongen måde jeg kan overbevise dem om at der er? 


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. juni 2020 af Anders521

Faktisk er det muligt for oprykning på trods af lav gennemsnitskarakter. Dine lærere spiller en afgørende rolle, så hvis vurderer de dit fagligt udbytte i undervisningsforløbet har været tilstrækkeligt, kan en oprykning være muligt. 


Svar #3
26. juni 2020 af MIRA1ROSE

Tak for svar! Men det har de desværre ikke. 


Svar #4
26. juni 2020 af MIRA1ROSE

Men du tror ikke der er andre muligheder?


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. juni 2020 af StoreNord

Jeg synes, der bør være en mulighed for re-eksamination (eller syge-eksamen) efter alt det der Corana.
Er du klar til august?


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. juni 2020 af ringstedLC

Nu hvor du fik lidt opmuntring i #2, vil jeg så til gengæld være noget mere kold.

Hvis du virkelig gerne vil have en studentereksamen og bliver tilbudt en plads i 2.G, skal du sige ja tak. Og så skal du få indhentet det forsømte i det nye år.

Den chance som du beder om, har du fået ligesom alle andre, der også har været lukket ned pga. corona og har små søskende og "andre problemer".

Og du skal ihvertfald ikke bruge den slags undskyldninger til samtalen, da din formkurve jo har været for nedadgående i 1½ skoleår, det er altså tre fjerdedele af din tid i gymnasiet.

Husk: Det er helt frivilligt at gå i gymnasiet, men der er altså nogen betingelser som du nu ikke har opfyldt.


Svar #7
26. juni 2020 af MIRA1ROSE

Ja, jeg er klar til august. 


Svar #8
26. juni 2020 af MIRA1ROSE

Jeg har ikke brug for en plads igen i 2.G, så kan jeg sagtens tage en anden mulighed på et andet gymnasium, men jeg vil hellere tage 3.G på denne skole. Den kun efter corona jeg begyndte at slacke. Jeg har lavet det jeg ikke fik lavet i den tid, men der ingen grund til at aflevere nu hvor der er sommerferie. 

Mit snit var fint i 1.G siden jeg rykkede op, og det var også begyndt at gå bedre i 2.G med mine karaktere, men så kom der karantæne. 


Brugbart svar (1)

Svar #9
26. juni 2020 af gerthansen

Skal du bruge dit snit, ville jeg tage chancen og gå 2.g om igen, da dit snit kommer til at forfølge dig resten af dit liv, og bliver det lavt kan det gøre nogen muligheder noget sværere. Allerede nu kan du se en del opslag herinde, hvor folk spørg om deres snit er godt nok. Så det du får her er en gylden mulighed.

Vil du dog ikke tage den mulighed men virkelig insistere på at tage videre i 3.g, så kan jeg ikke se hvad det store problem skulle være, baseret på dine udtalelser. Nu ved jeg så heller ikke hvad et "fint snit" skal betyde. Så jeg tror din bedste mulighed for at få lov til at gå videre til 3.g er snakke med rektor og vise ham dine karakterer og så fortælle ham eller hende at de er faldet meget grundet korona.

Min personlige teori er dog at dit snit ikke er så godt som du selv tror, jeg håber jeg tager fejl, da man skal dumpe i mange ting i 2.g for at ikke at have et snit på 02. Ydermere tror jeg også du mangler lidt selv disciplin frem for du lægger skylden over på din familie problemer. For sådan helt ærligt, så er gym ikke så forfærdeligt svært, hvis blot man følger en lille bitte smule med.


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. juni 2020 af Anders521

# 4 Din rektor vil ikke tilsidesætte skolens studieregl om oprykning til næste klassetrin uden en faglig begrundelse, og hvis du ikke kan få opbakning fra dine lærere (f.eks. i form af en skriftlig udtalelse), har du nok ingen chance for at starte på 3.g efter endt sommerferie. Den eneste mulighed for dig er at klage. Hvad der skal lægges til grund for klagen, kun du kan svare på. 

# 8 Hvis din rektor har tilbudt dig at tage 2.g om, må det være et tegn på, at du faktisk har behov for det. Et skoleskift er ikke en garanti for, at du kan starte som 3.g'er et andet sted. Rektoren på den 'anden skole' kan ligeledes lave samme vurdering - at du tager 2.g. om. 

På mandag har du mulighed for at udtale dig inden en afgørelse træffes. 


Svar #11
27. juni 2020 af MIRA1ROSE

Jeg tænkte på at tage nogle enkeltfag efter gymnasiet og forbedre mit snit. Mit snit er ikk godt, men jeg vil gerne forbedre det. Hvornår har jeg skyldt skylden på min familie problemer? Jeg skrev "andre problemer", hvilket kan hentyde til mange ting. Nej, det ved jeg godt. Det er derfor jeg også er skuffet over mig selv. Som sagt hvis der ikke havde været corona, men almindelige skole så vil jeg kunne bestå. 


Svar #12
27. juni 2020 af MIRA1ROSE

Jeg prøver at se hvad der sker med rektoren på mandag. Det er ikke tilbudt endnu. Der ses på det. Det er indviklet at forklare men jeg mente ikke som 3.G'er på et andet sted. 

Gym er ikke svært. Jeg har været meget umotiveret og ikke fået lavet de ting jeg skal, hvilket er derfor mit snit er blevet så lavt. Jeg havde tænkt mig at rette op på det i 3.G og få de gode karakter som jeg ved jeg egner mig til. 


Brugbart svar (1)

Svar #13
27. juni 2020 af jamenhalløjsa

Hvis dit snit var godt i 9. klasse og i starten af 1.g kan du evt. prøve at argumenterer overfor din rektor, at det blot er pga. mangel på motivation, og at du nok skal tage dig meget sammen. Ved ikke om det er muligt, at lave en aftale, der hedder, at du starter i 3.g og har en 'prøveperiode' på 3 mdr., hvorefter de så, på baggrund af udtalelser fra lærerne og karakterer, kan bedømme om du skal fortsætte eller ej.

Tror, ligesom de andre beskriver, at det nok bliver svært at argumentere over for rektor, da der som nævnt gælder nogle regler på gymnasierne... Så hvis det står mellem at starte 2.g om eller blive smidt, ud så ville jeg nok tage 2.g om, ærgre mig og tage mig sammen. Tror ikke der er så meget andet at gøre, hvis du ikke kan få lavet en aftale eller få snakket med andre gymnasier i området.

Ift. enkeltfag er det ikke muligt at få ændret dine karakterer af hvad jeg ved. Så hvis du f.eks. tænker at tage matematik A, så gør den karakter ikke nogen forskel på dit gennemsnit, da det stadig vil være din afsluttende karakter fra mat B, der gælder.

Hvis det går helt galt, kan du evt. altid droppe ud og tage enkelte fag et andet sted. Kan huske jeg selv så på det i løbet af 1.g, da gym i starten ikke heelt var for mig. På den måde kan du komme igennem de fag du gerne vil, få et højere snit og så holde kontakt med gymnasievennerne på sidelinjen, selvom det self er mega nederent ikke at gå i klasse med dem.

Håber du finder ud af det!


Svar #14
28. juni 2020 af MIRA1ROSE

#13 

Det lyder som en god ide, det "prøveperiode". Jeg ved ikke om det er muligt, men jeg vil helt klart prøve. Tusinde tak for ideen! Jeg vil prøve at argumentere for at rykke op i 3.G, og hvis de siger nej, er jeg nødt til at følge et af deres foreslag. 

Rektoren sagde der er nogle muligheder. Jeg er ikke smidt ud, men heller ik rykket op, så jeg ved ikke hvordan det skal tolkes. 

Jeg tænkte mere for eksempel at tage biologi B om igen, hvis det er muligt? Fx har jeg haft biologi B, men fik fx 4 og vil gerne have 10. Det kan man ikke eller?

Ja, det tænker jeg også jeg gøre. Altså dropper ud og tager enkelt fag et andet sted. Tusinde tak for dit svar! Jeg sætter stor pris på det. :-)


Brugbart svar (1)

Svar #15
28. juni 2020 af Stygotius

Hvis din faglige standard i alle fag er lige så dårlig  som den er i dansk, forstår man godt at din rektor har store betænkeligheder ved at lade dig gå i 3.g. Man forventer en vis standard af en elev i gymnasiet, f.eks.at han/hun kan udtrykke sig på et rimeligt dansk.


Svar #16
28. juni 2020 af MIRA1ROSE

#15 Lol siger du at jeg ikke kan dansk?


Brugbart svar (1)

Svar #17
28. juni 2020 af Stygotius

Tja, det gør jeg faktisk, -eller i hvert fald har store problemer med at skrive det.


Brugbart svar (1)

Svar #18
28. juni 2020 af PeterValberg

#0

Hvis du er nægtet "oprykning" til next level....(3G)
så er der sikkert tungtvejende grunde derfor....
acceptér det, og kom videre... ikke mere klynk...
det er bare træls at høre på...

mit råd:
TAG DIG SAMMEN eller indse, at du måske skulle
vælge en anden uddannelseretning.... 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Nægtet Oprykning Til 3.G (HJÆLP)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.