Eksamensforberedelse

Sygeeksamen?

08. november 2020 af 1234vedikke - Niveau: B-niveau

Jeg er i tvivl om, om jeg har lagt det her spørgsmål under den korrekte kategori...

Mit spørgsmål er; Under hvilken forhold kan man tage en sygeeksamen eller udsætte sin eksamen (hvis det er muligt)?

Jeg skrev til min skole om min situation, og de sagde, at jeg kun måtte tage sygeeksamen, hvis jeg bliver syg på selve eksamensdagen. 

Jeg har haft helbredsmæssige problemer og det har gået ud over mit studie (migræne, søvnproblemer, jeg er let til feber m.m). Derfor er jeg slet ikke mobiliseret nok til at kunne gå op til eksamenerne, og det vil resultere i 100% dumpe karakterer. Jeg har migræne et par gange om ugen, så der er chance for, at jeg ikke kan komme. Jeg har 3 eksamener, om 3 ugers tid og det skal lige siges, at jeg er rigtig lang bagud i forhold til pensummet, så jeg kæmper med at få afleveret det hele, det bare svært når der er nogle dage, hvor jeg ikke har det godt. Men jeg tror på, at det nok skal lykkedes!

Jeg har fået briller for nyligt og håbede på, at synet var den eneste årsag til min hovedpines problemer, hvilket ikke var tilfældet.

Som følge af min social angst samt meget lave energi niveau (jeg var til lægen for et par måneder siden, som sagde jeg skulle tjekke mit stofskifte (jeg sover nemlig ca. 10 timer... jeg har ikke bestilt en tid til blodprøve endnu, da jeg har haft alt for travlt med mit studie) jeg har heller ikke formået at bestille tid hos min egen læge omkring disse problemer, påtrods af, at de er stået på længe. Det skal også siges, at jeg har fået ny læge, men min tidligere læge og jeg har snakket om mine hovedpine problemer for flere år siden, så jeg tror det står et sted i min journal. 

Grunden til, at alle disse problemer har stået på så længe, er pga. min angst, jeg går fx ikke ud af huset måske et par gange om året (jeg går på fjernundervisningsholdet), det er først nu, hvor jeg begynder at løse mine helbredsmæssige samt andre problemer.

Jeg har ikke prøvet at tage en sygeeksamen før, og vil derfor spørge om det er rigtigt, at man skal have en lægeerklæring og gælder det for hver eksamen man ikke kan møde op til?

Men tror I ellers, at jeg på lovlig vis kan ved en samtale med min læge få udsat mine eksamener, hvis det bliver tilfældet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. november 2020 af Anders521

#0 Jeg tror en lægeerklæring er et krav for at komme til en sygeeksamen. Se ellers i skolens studiehåndbog eller kontakt studievejlederen for at høre nærmere.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. november 2020 af gerthansen

Jeg tror ikke du kan få udat dine eksaminer, enten dukker du op til den ordinære eksamen, ellers får du en lægeærklering og så kan du gå til reeksamen/sygeeksamen. I forhold til hvorvidt du skal have én lægeærklering eller flere, ville jeg skyde på du skal have en til hver eksamen, med mindre du kan få din læge til at formulere det sådan at du ikke er i stand til at tage en eksamen det næste lange stykke tid, i dit tilfælde 3-4 uger. Men til det sidste er det nok klart bedst at spørge din skole hvad de gerne vil have.


Skriv et svar til: Sygeeksamen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.