Psykologi

psykoanalyse

11. november 2020 af Klaus17 - Niveau: C-niveau

Hej :)

jeg har haft lidt svært ved at forstå psykoanalysen men jeg tror jeg har fået styr på det jeg har fået skrevet det her og er lidt usikker på om det er rigtigt: 

Sigmund Freud opfandt psykoanalysen i 1800-tallet. Han mener at vores Psykiske problemer (eks.depression) kan være fra traumatiske oplevelser fra barndommen b.la. omsorgssvigt. Vores opdragelse og forholdet til forældrene er med til at danne vores personlighed. det har betydning for vores voksenliv. 

freud beskriver mennesket med to begreber “fortrængt” og “ubevidst”. Dvs. hvis vi står i en situation og skal handle så tænker vi tit ikke over hvordan vi handler, vi handler efter de vaner vi har haft siden barndommen.  

Hvis man i en familie altid har løst problemerne med vold, vil man reagere på samme måde blandt andre fordi det er sådan man er vant til at løse problemerne. 

er det korrekt eller?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Hm, jo det er ganske korrekt opfattet, vanen er som et træ og dets grene som Jean Jacques Rousseau også fortæller i bogen Emilié.  Man kan binde et træs grene med snor og få dem til at vokse nedad, men så snart du fjerner snoren, vil grenene vokse opad, sådan er det også med vanen, man kan tvinge sig til at gøre nyt, men før eller siden vil vanen tag over.  Det er i hvert fald en forklaring, men du bør også se på forsvarsmekanismer, når du, skal forklare, hvordan vi mennesker handler ud fra psykologiens forklaring. Derfor undersøg begreberne forskydning,fortrængning, projektion,regression,sublimering.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. december 2022 af erderenlægetilstede

Slettet

Skriv et svar til: psykoanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.