Spansk

Datid...

13. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvordan skal de to datids former bruges i spansk, præteritum og imperfektum, kan nogen give et eksempel.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. januar 2021 af spindeltrappe

Hm, kan ikke huske alle regler, men noget kunne være:

Sluttidspunkt

Cuando trabajé en Dinamarca ("Da jeg arbejdede i Danmark" - gør jeg ikke mere, er slut)

Cuando trabajaba en Dinamarca ("Dengang, jeg arbejdede i Danmark" - usikkert, hvornår det sluttede)

Også forbundet med gentagelser:

Nací en España ("Jeg blev født i Spanien" - man bliver typisk kun født én gang ....)

Mi abuelo siempre tomaba cerveza ("Min bedstefar drak altid øl" - det var noget, han ofte gjorde")

Ayer comí lasaña ("I går spiste jeg lasagne")

Cuando era niña siempre iba con el bus ("Da jeg var lille, tog jeg altid bussen")

Ord som siempre, cada vez, todo el tiempo osv. lægger an til imperfektum. Ting, der angiver vaner, handlinger der varer ved osv.

Enkeltstående, afsluttet handling, fx "i" en situation = præteritum.

Beskrivelse af en "baggrundssituation" = imperfektum.

Llegamos a las nueve y ya estaba lloviendo ("Vi ankom kl. 9, og det regnede allerede")

Google evt. "præteritum eller imperfektum spansk" og vælg første resultat - hvis du ikke har en lærebog - for formodentligt bedre eksempler og forklaringer


Skriv et svar til: Datid...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.