Geografi

Jordskælvs hypocentrum

17. januar 2021 af louisesørensen2 - Niveau: B-niveau

Hej derude,

Jeg har om geologi, og undre mig over hvor mange seismiske stationer er egentlig nødvendige for at lokaliserer et jordskælvs hypocentrum?

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Uden jeg ved så meget om lige jordskælvshypocentre, så vil jeg antage at det er som med andre lokaliserende målinger (mobiltelefonplacering ud fra mastedata, GPS position ud fra satelitter, osv), at du skal have opfanget den seimiske bølge fra jordskælvets hypocenter ved mindst tre forskellige målestationer.

Jo flere målepunkter du har, placeret forskellige steder, desto mere præcist kan du lokalisere hypocentret, men minimum vil jeg side er tre. Vær dog opmærksom på, at seismiske bølger, er meget lange bølger, og usikkerheden på målinger, bliver større, desto længere bølgerne er, og dermed vil det give større præcision, desto flere målestationer der opfanger bølgerne.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Jordskælvs hypocentrum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.