Geografi

Seismik

27. januar 2021 af louisesørensen2 - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg sidder og skriver om seismiske bølger og særligt omkring hvordan P- og S-bølger opfører sig og hvad og hvordan skyggezoner fungere.

Men noget undrer mig.

Er vi ikke enige om at f.eks. p-bølgeskyggezonen omhandler at dette er et område hvor p-bølgerne ikke rammer hen i pga. de afbøjes af de forskellige materialer inde i jorden ydre kerne (flydende) og dernæst i den indre kerne (fast)?

Hvorfor er der så at alle artikler jeg læser sig at "Hvade jordens kerne været udelukkende flydende, ville der ikke ankomme p-bølger i skyggeområdet" - https://lehmann.ny-carlsbergfondet.dk/ 

Og hvis nogen ved det, eller kan pege mig i retning af noget der minder om et svar, hvad er det for nogle refleksioner som p-bølgerne udsættes for når de rammer jordens indre kerne (fast)?

Nogle tunge spørgsmål, men håber i kan hjælpe!

P.s. hvis blot i kan henvise til artikler, bøger eller andet, så vil det være ligeså godt som et svar!

på forhånd mange tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Prøv evt. at læse her: 'Det indre af de terrestriske planeter'

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
27. januar 2021 af louisesørensen2

Hej AngelOneOne

Tak for linket, jeg har læst og det var brugbart. Men lige for at dobbeltjekke at vi snakker samme sprog, så får jeg det til at P-bølgens skyggezone skal forstås at der ikke kommer direkte p-bølger i skyggezonen men indirekte p-bølger pga. jordens indre faste kerne, vil reflekterer disse fra sig netop pga. deres faste materiale.

Hvordan lyder det i dine ører?

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Det er umiddelbart også sådan jeg læser det.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Seismik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.