Geografi

Biomasse hjælp

12. april 2021 af Alex619 - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg har et spørgsmål omkring Biomasse. Jeg ved ikke om det er mig der ikke forstår hvad jeg læser, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan forbrændingen af biomasse skaber energi. Ville nogle lige forklare det for mig?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2021 af ringstedLC

Først og fremmest; energi kan ikke skabes. Den kan kun omdannes.

Biomasse er en betegnelse for organisk materiale, altså plante- og dyrevæv. Organisk materiale indeholder kulstofforbindelser, der er kemisk energi. De er dannet ved fotosyntesen, hvor sollysets energi bindes i forbindelserne. Man kalder det for bunden kemisk energi, da biomassen fungerer som et energilager ved normale temperaturer.

Når materialet forbrændes ved tilstrækkelig høj temperatur omdannes den kemiske energi til varmeenergi. Eksempel:

Et lille bøgetræ vokser op og bliver til et stort lager af kemisk energi. Ved en passende størrelse fældes træet og lægges i en brændestak, der efter tørring bæres ind i stuen og lægges i den kolde brændeovn. Bemærk; energien er stadig bunden i træet.

Efter optænding nåes en temperatur, hvor kulstofforbindelserne relativt hurtigt nedbrydes og energien undslipper, men nu i form af varme. Eller med andre ord; træet brænder. Ved afbrændingen dannes der CO2 og vand (damp), der ryger op i skorstenen og så aske, der er de ikke brændbare mineraler som også indgår i biomasse.

Processens kemi er altså den samme som ved respiration, blot med den forskel at respiration sker ved en lavere temperatur, hvor energien så ikke omdannes til varmeenergi., men til de energiformer, der bruges af dyret eller planten.


Skriv et svar til: Biomasse hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.