Geografi

Det Geologiske Kredsløb

23. maj 2021 af Svarhurtigttak - Niveau: 8. klasse

Jeg har fået en opgave for, hvor jeg skal forklare om det geologiske kredsløb, men jeg ved ikke om min forklaring er god nok, jeg er også bange for at bruge nogle ord i den forkerte sammenhænge PLS hjælp. Btw, Jeg er ikke færdig med opgaven, har kun forklaret om det ydre geologiske kredsløb. 

Her er teksten

Det geologiske kredsløb består af en eksogen proces der foregår på jordens overflade og en endogen proces der foregår under jorden. Den eksogene proces starter ud med at nedbryde klipper eller bjergarter. En af de mest kraftigste processer der nedbryder bjergene, er frost-tø sprængning. Frost-tø sprængning er, at der kan komme vand ned i bjergenes sprækker mens det regner og senere hen kan vandet i sprækkerne udvides, hvis der er sne på toppen af bjerget eller, hvis temperaturen er meget lav. På grund af isen udvides, kan nogle dele af bjergene nedknuses eller blive sønderdelt, dette kaldes for forvitring. Derefter kan vind, vand og is skubbe de nedbrudte materialer ned til havbunden, denne proces kaldes for erosion, altså de nedbrudte materialer bliver transporteret af vand vind og is og når vand, vind og is ikke har kraft nok til at skubbe sandkornene/nedbrudte materialer videre, bliver de aflejret i havbund.


Skriv et svar til: Det Geologiske Kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.