Samfundsfag

Fokleafstemning

29. maj 2021 af Perikon007 - Niveau: A-niveau

Hej, Jeg har fået et spørgsmål:

Diskuter om fordele og ulemper ved folkeafstemninger om fx dansk medlemskab af EU.

Er der nogen som kan hjælpe mig med fordele ved folkeafstemning i medlemskab af EU?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2021 af Justitia

Har du selv nogen bud?


Svar #2
29. maj 2021 af Perikon007

Jaeeee... Jeg er ret usikker her, jeg har læst mange artikler, men jeg kunne ikke finde nogle faste svar på spørgsmål.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2021 af Justitia

Hvis du skulle gætte?


Svar #4
29. maj 2021 af Perikon007

Måske har det noget at gøre med hvor meget kenskab folk har til EU? Men hvad kan det ellers være?


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. maj 2021 af Justitia

Opbakning
Legalitet

Små hints til besvarelsen.


Svar #6
29. maj 2021 af Perikon007

Altså "opbakning" forstå jeg måske godt, men legalitet... Kan du uddybe det lidt?


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. maj 2021 af Justitia

https://samfundsfagsportalen.gyldendal.dk/a_niveau/tema/eu/4_europa_parlamentets_rolle_i_eu/kapitler/definition_af_demokratisk_legitimitet


Svar #8
29. maj 2021 af Perikon007

Puha, mange tak! Det hele giver mening nu.


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. maj 2021 af Justitia

Det var så lidt :)


Svar #10
29. maj 2021 af Perikon007

Kan jeg godt brug den her besvarelse på spørgsmålet?

En er de største fordele ved folkeafstemning af medlemskab af EU, er opbakning og legitimitet fra befolkning som vil gerne være en del af EU. Legitimitet kan defineres som befolkningens grad af accept og anerkendelse af en styreform og de beslutninger, der træffes af det politiske system. Tre ud af fire danskere synes, at medlemskabet af EU er en god ting. Mere end fire ud af fem siger, at Danmark har haft fordel af at være med i EU. Og lige så mange siger, at deres stemme tæller i EU. Grunden til den gode fremskridt, kan skyldes af væksten i økonomierne i de europæiske lande.  Med andre ord, har mange dansker tiltro til politikerne som træffer beslutninger for befolkning. Dermed er det tale om det repræsentative demokrati i den her sammenhæng. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
29. maj 2021 af Justitia

Ja det kan du godt.

Følelse af medbestemmelse og øget legitimitet er nøgleordene.


Skriv et svar til: Fokleafstemning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.