Studievalg og videregående studie

Adgangskvotienten for Jura.

01. juni 2021 af Viking1404

Hej folkens, jeg står i den situation at jeg gerne vil søge ind på Jura her i år, helst AAU eller AU. Jeg har kommet frem til at mit snit kommer til at være 9.2 best case scenario, eller 8.8 worst case scenario. 
Nu så jeg hvor meget kvotienten faldt sidste år, og da AAU snittet var på 8.8 burde jeg vel kunne komme ind eller i det mindste få en standby plads. Men tror i at snittet stiger i år med alt taget i betragtning i forhold til covid?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2021 af DrNielsen

Det er fuldstændig umuligt at sige. Hvis nogen mener de kan, vil det være rent gætværk. Det afhænger af hvor mange der søger, hvilke snit de har og hvor mange pladser der findes. Hvor mange der søger og hvilke snit de har påvirkes af uendeligt mange variabler.

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juni 2021 af Danthewaterman

Som jeg skrev på en anden post, så vil de fleste 3. g’ere vel have opnået en højere karakter end sædvanligt pga. corona. Corona snyd og arbejde hjemmefra. Det burde vel få adgangskvotienten til at stige.

Måske en stigning med 0,4 karakterpoint?

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. juni 2021 af DrNielsen

Det er ikke sikkert. Og da slet ikke at begynde at gætte på stigningen.
Det afhænger jo af hvor mange der søger en given uddannelse. Hvis det lige pludselig bliver umoderne at blive læge, så falder kvotienten jo til medicin.
- afhængigt af hvad dem der rent faktisk søger hr i snit.

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. juni 2021 af Danthewaterman

Det har du ret i.

Men hvis man tager afsæt i den rekordhøje ansøgning fra kvote 2, kan man vel antage at mange vil søge ind på jura.

Hvad tror I kommer tik at ske?

Skriv et svar til: Adgangskvotienten for Jura.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.