Studievalg og videregående studie

HA(mat.) som HTX'er?

28. juni 2021 af lolyou

Ligesom titlen antyder, er jeg i tvivl om jeg har ordentlige forudsætninger for at starte på ovennævnte uddannelse. Umiddelbart opfylder jeg alle uddannelsens krav ifølge institutionens webside (https://www.cbs.dk/uddannelse/bachelor/hamat-erhvervsoekonomi-matematik), og jeg er desuden meget stærk fagligt i matematik (12 gns. i matA). Det er ikke min førsteprioritet, men jeg overvejer alligevel at placere den som 2. eller 3. prio. Hvis vi sammenholder en hhx-elev, så har jeg jo ikke haft fag som Afsætning, Økonomi (VØ+IØ) m.m., hvilket måske ville gøre mit udgangspunkt værre end hos de øvrige optagne. Er dette et reelt problem eller er det ubetydeligt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. juni 2021 af Møller0

Hvordan kan du have 12 i gns i mat. Fik du 12 taller fra starten af? 
Afsætning har ikke den store betydning tænker jeg. Det er mere generelle emner, der er lette at tale om uden meget erfaring i afsætning. VØ er lidt anderledes hvis du forstiller dig afsætning lidt som dansk så er vø lidt som mat. Det forgår oftest på excel med opgaver typisk ift. regnskabsbogen og årsrapport osv. 


Svar #2
28. juni 2021 af lolyou

#1

Hvordan kan du have 12 i gns i mat. Fik du 12 taller fra starten af? 
Afsætning har ikke den store betydning tænker jeg. Det er mere generelle emner, der er lette at tale om uden meget erfaring i afsætning. VØ er lidt anderledes hvis du forstiller dig afsætning lidt som dansk så er vø lidt som mat. Det forgår oftest på excel med opgaver typisk ift. regnskabsbogen og årsrapport osv.

Når jeg skriver gns. i matA, så er det selvfølgelig gennemsnittet af de afsluttende standpunktskarakterer og eksamenskarakterer, og ikke tidligere standpunktskarakterer (udsagnet ville dog stadigvæk gælde for mit vedkommende).

Men vil du mene at det vil hindre mig på uddannelsen ikke at have haft hhx-fag som VØ? Eller vil jeg blive hjulpet godt fra start / alle starter på ny, således at der ikke implicit er nogle antagelser om tilegnede kundskaber indenfor kurser som Erhvervsøkonomi og Afsætningsøkonomi.


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. juni 2021 af Møller0

Hvis du selvstuderer i selve emnet vø kan du komme godt fra start, men tænker ikke at det er et must. Du kan fx finde et virksomhed og årsrapporten for den og prøv at skabe dig eg overblik over hvordan det fungerer. Der er desuden videoer på youtube om de vigtigste elementer. Men mener personligt at det er spild at brug en masse energi på. Alle kommer med egne fordele og ulemper ift erfaring, fagligviden og skills.

Skriv et svar til: HA(mat.) som HTX'er?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.