Fysik

FYSIK formel bevis

06. december 2021 af miljoi - Niveau: B-niveau

Hej. Er der nogle der kan hjælpe mig med at bevise denne formel:

PLEASE!

Vedhæftet fil: FORMEL.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2021 af Moderatoren

Beskriv dine problemer med at bevise den


Svar #2
06. december 2021 af miljoi

Jeg kan ikke få det til at give mening. Jeg prøvede at udligne formlen og gøre således, men det giver ikke mening, hvordan jeg skal komme frem til formlen - eller hvad jeg skal gøre:

Vedhæftet fil:Bevis.PNG

Svar #3
06. december 2021 af miljoi

#1

Beskriv dine problemer med at bevise den

Kan du please hjælpe??


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. december 2021 af Moderatoren

Jeg kan desværre ikke, men nu har du givet andre bedre muligheder.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. december 2021 af mathon

Du begynder forkert

                                                       \begin{array}{lllllll}&& m_{kold}\cdot c_{vand}\cdot \left ( T_{blanding}-T_{kold} \right )=m_{varm}\cdot c_{vand}\cdot \left ( T_{blanding}-T_{varm} \right ) \end{array}

skal være

                                     \begin{array}{lllllll}&& m_{kold}\cdot c_{vand}\cdot \left ( T_{blanding}-T_{kold} \right )=m_{varm}\cdot c_{vand}\cdot \left (T_{varm} -T_{blanding} \right ) \end{array}


Svar #6
06. december 2021 af miljoi

Jeg forstår stadigvæk ikke, hvordan jeg skal gøre det. Jeg har prøvet den metode, jeg er vant til. Men jeg bliver forvirret over hvordan, at jeg kan få M_varm og M_kold både for oven og for neden af brøkstregen. :-(

#5

Du begynder forkert

                                                       \begin{array}{lllllll}&& m_{kold}\cdot c_{vand}\cdot \left ( T_{blanding}-T_{kold} \right )=m_{varm}\cdot c_{vand}\cdot \left ( T_{blanding}-T_{varm} \right ) \end{array}

skal være

                                     \begin{array}{lllllll}&& m_{kold}\cdot c_{vand}\cdot \left ( T_{blanding}-T_{kold} \right )=m_{varm}\cdot c_{vand}\cdot \left (T_{varm} -T_{blanding} \right ) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. december 2021 af mathon

\small \small \begin{array}{lllllll}&&& \begin{array}{c|c} \hline&\\ m_{kold}\cdot \left ( T_{blanding}-T_{kold} \right )=m_{varm}\cdot \left ( T_{varm} -T_{blanding}\right )&\textup{gange ind i parenteser}\\&\\ \hline&\\ m_{kold}\cdot T_{blanding}-m_{kold}\cdot T_{kold}=m_{varm}\cdot T_{varm}-m_{varm}\cdot T_{blanding}&\textup{reduktion}\\&\\ \hline&\\ m_{kold}\cdot T_{blanding}+m_{varm}\cdot T_{blanding}=m_{varm}\cdot T_{varm}+m_{kold}\cdot T_{kold}&\textup{f\ae lles faktor u. parentes}\\&\\ \hline&\\ T_{blanding}\cdot \left ( m_{kold}+m_{varm} \right )=m_{varm}\cdot T_{varm}+m_{kold}\cdot T_{kold}&\textup{division med }\left (m_{kold}+m_{varm} \right )\\&\\ \hline \\T_{blanding}=\frac{m_{varm}\cdot T_{varm}+m_{kold}\cdot T_{kold}}{m_{kold}+m_{varm} }\\&\\ \hline \end{array} \end{array}


Skriv et svar til: FYSIK formel bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.