Eksamensforberedelse

Erhvervsøkonomi og forretningsforståelse

09. januar 2022 af martinier - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa.

I faget "Erhvervsøkonomi og forretningsforståelse" på HD 1.del har jeg og min gruppe fået stillet følgende opgave, hvor vi har lidt problemer med 1 måske 2 af spørgsmålene (spørgsmål 1.2.B og 1.3.B)

Opgaven er som følger.

Spørgsmål 1.1:

I de senere år har Arla fulgt ’Good Growth 2020-Strategien’, og det har ført til bedre indtjening m.v.

Selskabets Vision og Mission er også blevet revideret:

(Udklip af Arla's Vision og mission)

Ud fra fagets begreber, metoder, teorier og modeller – her bogen ” Understanding Strategic Management – bedes du vurdere/argumentere for/imod, om Arla’s mission og vision er i overensstemmelse med retningslinjerne i bogen.

Spørgsmål 1.2:

Følgende tabel viser antallet af mælkeleverende ejendomme i Danmark:

Det fremgår tillige på Mejeriforeningens website, at afregningsprisen på mælk, som den enkelte landmand modtager, følger de internationale markedspriser for mælk:

(Udklip af tabel over antal mælkeproducerende ejendomme i DK)

”Afregningsprisen i Danmark er meget afhængig af, hvordan priserne på mejeriprodukter udvikler sig i Europa og Verden, da vi i Danmark producerer langt mere mælk end vi selv kan bruge. Faktisk bliver omkring 3⁄4 af mælken i Danmark benyttet til fremstilling af mejeriprodukter, som eksporteres til udlandet. Derfor har de internationale markedspriser på mejeriprodukter en meget stor indflydelse på, hvor høj afregningsprisen til den danske landmand kan blive.”

Yderligere informationer om fastsættelse af afregningspriser kan findes på følgende

link: https://mejeri.dk/mejeribranchen/mejeribranchen-i-tal/bag-om-prisen-pa-maelk/

a) Forklar markeds- og konkurrenceform for mælk set fra landmandens side.

b) Analyser hvordan den enkelte landmand kan optimere udbuddet på dette marked på kort

og langt sigt.

c) Illustrer grafisk pris/mængde optimering på kort sigt for den konkurrenceform, der er valgt

under punkt a. Af eksemplet skal afsætningsfunktionen (Demand), grænseomsætningen (Marginal revenue), grænseomkostningerne (Marginal cost), omsætning (Revenue), variable omkostninger (Total variable cost), dækningsbidrag (Contribution Margin), Faste omkostning (Fix cost) & gevinst (Profit) klart fremgå.

Spørgsmål 1.3:

Følgende tabel viser antallet af mejerier i Danmark:

(Udklip over antal mejerier i DK)

a) Forklar markeds- og konkurrenceform på det danske marked for mejeri-mælk.

b) Analyser hvordan den enkelte mejeri kan optimere udbuddet på dette marked på kort og

langt sigt

c) Illustrer grafisk pris/mængde optimering på kort sigt for den konkurrenceform, der er valgt

under punkt a. Af eksemplet skal afsætningsfunktionen (Demand), grænseomsætningen (Marginal revenue), grænseomkostningerne (Marginal cost), omsætning (Revenue), variable omkostninger (Total variable cost), dækningsbidrag (Contribution Margin), Faste omkostning (Fix cost) & gevinst (Profit) klart fremgå.

Opgaven kan ses fuldt ud i vedhæftet fil med tabeller osv.

Spørgsmål 1.1 har vi styr på.

I Spørgsmål 1.2.A har vi sagt at markedsformen er fuldkommen konkurrence.

I Spørgsmål 1.2.B har vi analyseret hvordan den enkelte landmand kan optimere udbuddet vha. MR=MC reglen, hvoir vi har illustreret det grafisk.  Dette er den rigtige fremgangsmåde?

Spørgsmål 1.2.C har vi styr på.

I Spørgsmål 1.3.A har vi sagt at markedsformen er oligopol.

I Spørgsmål 1.3.B ville vi mene at vi også skal bruge MR=MC reglen men kan ikke rigtig få det til at give mening. Så her behøver vi virkelig hjælp til hvordan vi løser denne opgave.

Spørgsmål 1.3.C har vi styr på.

Håber at der er nogen derude som kan hjælpe os.


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2022 af Oliver1314

Hej

Sidder med samme opgave og sidder også fast i den. Hvis du har fundet svaret, og har løst til at hjælpe kunne det være lækkert. Giver også gerne betaling

Skriv et svar til: Erhvervsøkonomi og forretningsforståelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.